GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 239

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 239

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

233 hadden, deze ri.1., dat wij Gode meer moeten gehoorzamen dan den menschen. Ziende op het beschreven gebod en blind voor de uitkomst, hebben ook wij door genade mogen handelen. En met al wat er, ook bij de uitnemendsten, nog menschelijks in vermengd was, zijn zij bedrogen uitgekomen. Alle menschelijke plannen zijn verijdeld, en alle menschelijke berekeningen hebben gefaald. En de mannen, op wie men hope gebouwd had, van wie men groote verwachtingen koesterde, hebben, voor de hoeveelste maal ? de Schrift bevestigd, die zegt, dat wij op prinsen toch niet zullen vertrouwen, noch van menschen heil verwachten. En de Heere toont ook nu nog weer bij vernieuwing, dat Hij hetgeen niet geacht, en zelfs dat veracht is, wil gebruiken. Iets, waarvoor wij Hem nooit genoeg kunnen danken, want nu moet ieder Hem de alleen. eere geven en Doch ook ondanks dit alles moeten wij het, helaas bekennen, dat de waarheid Gods over het algemeen, ook waar zy nog gekend wordt, evenwel te weinig leeft in het hart. Daar ook in 's Heeren volk in onze dagen zoo weinig geloof in is den Heiligen Geest. Zij belijden wel met de kerke Gods te gelooven in den Heiligen Geest, maar zij gelooven daarom nog niet, dat Hij is en werkt in de kerk en in eiken geloovige. Zy gelooven niet, dat z ij met den Heiligen Geest zijn gezalfd tot profeten, priesters en koningen. De discipelen daarentegen hebben den Heere geloofd op zijn woord, en zijn wachtende geweest op de vervulling van de belofte dos Heiligen Geestes, en toen zij Hem ontvangen hadden, wachtten zij niet meer, maar vertrouwden zij op de verzekering des Heeren, dat Hij bij hen zou blijven. Zij hadden eenmaal dien Geest ontvangen en, daarvan zich bewust, gingen zy in zyne kracht voort, niet

Hem

,

!

niet alleen niet beschaamd geworden maar hun geloof is ook heerlijk door de uitkomst bekroond geworden tot eer en prijs huns Heeren.

twijfelende. in

dit

hun

En

zij

zijn

geloof,

Die geloofsoefening wordt in onze dagen zeer veel gemist, en vandaar nu ook voor een groot deel het gemis van die Aan krachtige openbaringen des levens en der waarheid. kranken en ellendigen naar ziel en lichaam ontbreekt het niet. De slachtoffers van zonde, ongeloof en materialisme worden bij duizenden geteld onder alle standen en rangen der maatook de Heere schappij. De waarheid Gods is nog dezelfde Jezus, en ook de Heilige Geest, die nog woont in de geloovigen. Ook worden er nog door Gods genade geloovige werktuigen des Heiligen Geestes gevonden, die arbeiden onder de tallooze ongelukkigen. Maar aller geloovigen roeping is het, om als de barmhartige Samaritaan zich over de ellendigen te ontfer;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 239

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's