GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 284

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 284

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

278 dus

ze

aan

terwijl zy niets hebben om den Heere dan een verbroken en verslagen harte, de Heere

genoodigd,

te bieden,

schenkt

worden

ze

lafenis,

en

dies

zijn

het heerlijkheden, die

hun

beloofd.

IV. » Ja komt," zoo heet de dringende noodiging, »ja komt, koopt zonder geld en zonder prijs, wijn en melk." Moeten we dus nog handelen van wat den dorstigsn beloofd wordt, wij raogen^dan in de eerste plaats wel vragen: »Wat beteekent het toch, zonder geld en zonder prijs te koopen wijn en m e 1 k?" Voorop sta hier, dat wij in de Schrift lezen, dat de wijn des menschen harte verheugt. Wijn is dus een beeld van

vreugde. Ook Gods kinderen hebben hunne feestgetijden. Hunne uren van vreugde. Hunne tijden, dat hun voor asch sieraad gegeven wordt. Dat zijn die zalige stonden, als de hemel over hen geopend is als ze hier in dit vreemde land eens onder do palmen mogen nederzitten als zij hun Pniël hebben. Toch zijn het voor hen niet altijd uren van hooggestemd jubelen. Gods lieve kinderen zitten menigmaal in het klaaghuis. o, Als zy dat vriendelijke aangezicht van hun hemelschen Vader missen, dan gaan zij in het zwart, dan behooren zij tot de treurenden Sions, dan storten zij hun bange klacht uit voor den Heere. Doch ziet, dat overstelpt zijn dat gedreven worden tot het gebed dat niet kunnen aflaten van tot den Heere te vluchten, dat is het klare bewijs, dat zij straks weer een Halleluja des ;

;

,

,

geloofs

mogen

aanheffen.

Vreugde kent dus ook de gemeente Gods. Maar geene vreugde als de wereld.

Als de wereld den Christen naar hare feesten waar gij van alles moogt spreken, alleen van den Christus niet, dan kan hy dat niet doen. De wereld verstaat het niet, hoe er ooit vreugde in gelegen is, als ge, u van bare genietingen onttrekkend, liefde hebt tot den dienst van God. Dat schijnt haar zoo eng, zoo bekrompen iets wat in onze verlichte dagen niet meer thuis hoort. De wereld ziet u ongeloovig aan wanneer gij genieten kunt van de dierbaarheid van Gods Woord. Zi.j lacht u uit, dat gij nog zoo oudervvetsch zijt om heel den Bijbel te gelooven. Zij acht het dwaasheid, wat voor u de hoogste wijsheid is. En geen wonder. Of kan ook de blinde over de kleuren wil meetroonen,

;

,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 284

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's