GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 144

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 144

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

Mijn Redder, mijn Goël, mijn Zondenvernieler, Mijn Meester, mijn Heiland, mijn Heer en mijn God! Mijn Onheilvervvinner mijn Levensbezieler! ,

Gezegend

,

geheiligd

,

beslist is

mijn

lot

Zoo zong de Christendichter uit Israël van Hem die zijn geworden was. Niet een Da Costa alleen heeft, vol van geloof, vol van de liefde des Heeren, liefelijke namenen namen van majesteit aan elkander gevoegd om Hem te roe,

Jezus

men,

wiens

verlossingswerk zelfs engelen begeerig zijn Ieder kind des Heeren kent wel die tijden, dat hij voor zijn Jezus namen der liefde zoekt en toch den rechten naam niet vinden kan. Als die wonderbare, die zoete, die zalige tranen biggelen uit het naar boven geslagen oog, en de verrukte dan als een Johannes het Lam ziet, staande als geslacht en verheerlykt in den hemel, dan vloeien zoovele woorden van zijne lippen, om uit te drukken wat die Jezus voor hem is om steeds te eindigen in een amen op zijn woord: «Wat vraagt gij naar mijn naam? Mijn naam is immers wonderlijk." De gemeente Gods wordt op dien weg geleid door de Heilige Schrift zelve. De Heilige Geest moge in hemeltaal Hem kunnen noemen met eenen naam; in de sprake der menschen kan Hij het niet. Daarom wordt ons de Christus met tal van namen en beelden genoemd en roept de Heere door Jesaja's mond »Zijn naam is Wonderlijk." Als op dien Onnoembare staart wat door Schrift en Geest werd geleerd, dan noemt het Hem den schoonste der menschenkinderen. Hem, aan wien eenmaal geen gedaante of heerlijkheid was, God geopenbaard in 't vleesch, aan het kruishout van zijn God verlaten. De Vader zelf heeft Hem een naam gegeven, die boven allen naam is, en omdat die boven alle namen is, kunnen sterfelijke lippen dien niet uitspreken, kan de hand, die naar de verboden vrucht heeft gegrepen, dien niet met letteren nederschrijven. Geen doek kan zyne beeltenis bewaren geen in

te

in

zien.

,

,

:

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 144

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's