GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 719

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 719

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

713 geloof, met een zekeren graad van volmaaktheid. het geval, niet éen kwam van de stormachtige levenszee in de veilige haven binnen. Maar de vereeniging met Christus kan niemand missen. Zonder deze zijt gij verloren; het eeuwig verderf zal dan eenmaal uw deel wezen. Bij de discipelen was de band, die hen met den Heiland vereenigde, blijven bestaan, bij al hun ongeloof en bij het vergeten hunner roeping. Die band is onverbrekelijk, omdat

wrikbaar

Ware

dit

zij door den Heere is gevlochten en wat de Heere werkt, verduurt zelfs de eeuwigheid. Velen zullen het my gereedelijk toestemmen, en zeggen: Het is zoo, de mensch moet met Christus vereenigd, met God verzoend worden, want door zijne geboorte uit Adam is hij een afkeerige van God geworden wij moeten deel aan dien Christus hebben, want God buiten Christus is een verterend ;

;

vuur Zeer zeker, maar de groote vraag is: Zijt gij met Christus vereenigd door een oprecht, zij het ook slechts een toevluchtnemend geloof? Er zijn er zoo velen, die geen anderen grond hebben, waarop rusten, dan een uitwendig godsdienstig leven zij waaruit zij besluiten, dat zij deel aan Christus hebben. Maar men kan het zoover brengen in godsdienstigheid; men kan door een ontwaakte conscientie zoovele dingen doen, gelijk Herodes ook gedaan heeft, overtuigd door het woord van Johannes, en toch nog geheel buiten Gods Koninkrijk staan. Men kan zgn lichaam overgeven om verbrand te worden, ter wille van de belijdenis der waarheid, en toch geen deel hebben aan de goederen van het genadeverbond. Wellicht zult ge mij zeggen: >Neen, ik bouw niet op mijn godsdienstigen levenswandel, op mijne onberispelijkheid voor de menschen; ik heb geleerd droevig te zijn over mijne zonden en een Heiland leeren kennen, die met zijn lijden en sterven aan de Goddelijke gerechtigheid voldaan heeft; Hem heb ik aangenomen, en daarom geloof ik, dat er levensgemeenschap tusschen mij en den Heiland bestaat." Dat niemand zich bedriege. Dit alles kan in iemand gevonden worden, buiten de zaligmakende werkingen des Geestes. Er zijn vele menschen die eenige overtuiging van zonde gehad hebben; die de zoude mijden en de plaatsen vlieden, waar roekeloos met God en zijn dienst gespot wordt die bidden om verlossing; tot de bedroefde Christenen gaan om onderwezen te worden in den weg der zaligheid; die lust ontvangen om Gods Woord en geschriften, die dat dierbare Woord uitleggen, te onderzoeken. Zij beginnen te beseffen, ,

,

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 719

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's