Het keerpunt in de jongste geschiedenis van kerk en staat - pagina 169
de eerste bladzijde der tweede afscheiding
DE ONDERNOMEN VELDTOCHT.
151
werd, dan zouden wel meer fatsoenlijke inrichtingen voor Christelijken arbeid ontsloten worden.
Maar
vóórdat wij die geschiedenis vervolgen, een woord over de genoemde
BIJBELLEZINGEN. Terwijl de Heere Jezus blijkbaar altijd volksoploopen zocht te voorkomen,
het
is
van de krachtigste kunstgrepen der demagogie geweest,
een
steeds
De menschen winden dan
vele
menschen
zich
zelven en anderen en elkander op. Die opwinding wordt geestdrift of
zegen,
kleine lokalen te vergaderen.
in
zelden
niet
goeder trouw, genoemd.
ter
gelijk gezinde
menigte boezemt vertrouwen
moedig. Zelfs
bij
men neemt
en
Het
gezicht van zulk eene
maakt kloek
in,
—
,
maakt
over-
de leidslieden verdwijnt dan niet zelden het kalm overleg,
waarvoor men
stellingen aan, of stellingen in,
en zich in lateren
zelf
bang was,
schaamt. Mislukken de daardoor bedoelde pogingen,
tijd
veeleer worden de leidslieden verhard,
dan bekeerd, en de volgelingen, vooral
van
het dierlijk Magnetisme, dat voor de
zoo
zij
historie bij
alle
onder den
invloed
van belang demagogie
is,
is
zijn
bestudeerd te worden, en stellig eene groote macht
verhitten zichzelven tot eene onuitstaanbare en hoogst-
gevaarlijke gloeihitte, en gaan zich onder erger tyrannie
krommen, dan
zij
ooit
verfoeid hadden.
nu van
In plaats
zich rustig neerteleggen
Bestuur
Classicaal
het
Predikanten,
geschorste
bij
het oordeel dat
God door
uitgesproken had, gelijk hun betaamde, zouden de
onder
van
den
Bijbellezingen, Godsdienstoefeningen
ouds
gerenommeerden naam van
gaan houden in welbekende huizen van
koophandel, van „pleizier", en van „vertier", zoodat het gebeuren kon, gelijk het gebeurd
is,
dat Dr.
Kuyper
in de eene zaal stond te bidden, terwijl in
de andere eene voorstelling van hem, Lavertu en Kater gegeven werd.
daarmede kwam, behalve de
bang
te
maken met de
organiseeren, ook
het huis
zóó
Gods
zelfs,
dat
aan
toeleg
om
te schitteren
groote menigte, en het licht, dat
te reinigen,
zij,
bij
voorbaat eene afscheiding
die gezegd
hadden
te strijden
soms een gansch niet welriekende dampkring werd vervuld
onreinste plaatsen tot gebedsplaatsen
wijden
;
maar
er
derscheid blijven tusschen het heilige en het onheilige.
eenig
te
om
onreine lokalen tot bedehuizen konden gebruiken,
van de wierook der gebeden van het vrome volk. Zeker, men kan
voorbijgezien.
Maar
door machtsvertoon,
zelfs
de
moet steeds een on-
Dat werd
hier
gansch
Ja, diezelfde menschen, die het heiligschennis vonden dat in
Kerkgebouw eene orgelbespeliug voor
geld of een optreden als van de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887
Abraham Kuyper Collection | 436 Pagina's