GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 286

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 286

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

!

!

!

280 u geen gunstig teeken. Toen de Heere den Emmausgangeren de Schrift juitlegde, waren hunne harten brandende in hen. En zoudt gij dan meenen, dat het ooit een teeken van liefde, van vurige liefde voor den Heere is wanneer gij niet hongert naar dat Woord? Min gunstige teekenen zijn het, indien de gemeente des Heeren geene dierbaarheid ziet in Gods Woord. Noodigt de Heere dan de naar Hem dorstende zielen melk dan wordt hun daarin aangeboden, wat hun te koopen dorst lesschen, wat hun tevens voeding geven kan. Ze worden dan gelaafd en versterkt. Ook versterking heeft de dorstige noodig. Versterking van Godswege. Wat zou toch een kind Gods alleen beteekenen? Het is gelijk een schip zonder roer aan de ongenade der golven prijsgegeven. Gods kind alleen zou door de inwonende zonde geheel vermeesterd worden. Daarom is het zulk een grooto zaak om de eigen zwakheid en nietigheid en kleinheid te kennen, opdat er steeds een begeeren, een bedelen aan den troon der genade gevonden worde.' Lafenis komt dus alleen van Hem, die aan het hout der schande klaagde: »Mij dorst." Lafenis voor alle ziel, die door het geloof met Hem wierd vereenigd. Bezit gij dat geloof? Kent gij die stille uren, dat de ziele uitgaat naar de gemeenschap des Heeren? Weet gij, wat het zeggen wil, met God gemeenzaam te wezen? Kent gij dat wandelen met God? ,

Hoevelen, die hiervan spreken; die hiervoor ijveren; maar die geene kennis, geen geestelijke kennis, aan deze dingen hebben! Hoevelen, die dwaselijk den vrede, den valschen vrede, minnen Dien vrede lief te hebben, getuigt van den dood getuigt, dat neerzit aan de gestolen wateren gij hier zijn ze zoet, maar ;

;

bitter zullen ze blyken.

Beproef uw harte, wat gij begeert, waarnaar gij hunkert. Leere de Heere u met al Gods kinderen te dorsten naar dat water, dat springt uit de fontein des levens. Amen.

Wie, ver van U, de weelde zoekt, Vergaat eerlang en wordt vervloekt; hen uit die afhoereeren

Gij roeit

En'

U den

Maar

't

trotschen nek toekeeren; mij goed, mijn zaligst lot,

is

Nabij te wezen

bij mijn God Vertrouw op Hem geheel en al, Den Heer wiens werk ik roemen

'k

,

zal

Ps. 73

:

14.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 286

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's