GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de diepte - pagina 628

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de diepte - pagina 628

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

622

hem op den weg, en bewaarde hem voor wanhoop en moedeWaren niet alzoo, broeders en zusters de vertroostingen des Heiligen Geestes over ons overvloedig, toen we loosheid.

!

ontwaakt

waren tot erkentenis van onze treurige verhouding zondaren tegenover den driemaal heiligen God? Kwam niet het dierbaar Evangelie tot ons, dat ons sprak van Gods genadig voornemen om zondaren zalig te maken? En al durfden wij ons nog niet den Heiland toeëigenen als onzen Borg, toch kwam er hope en troost en ondersteuning tot ons wankelend gemoed. En als wij dan door het Woord werden verzekerd, dat wat er noodig was tot betaling van onze schuld, door alles, den Zone Gods was voldaan dat Hij het volle rantsoen had gebracht dat al onze zonden waren verzoend door het eenige Hij had gebracht, als Hij zichzelven had doen nagelen oflfer, dat op het kruis; dat God beloofd had dat werk goed te keuren, en erin te berusten, alsof wijzelven aan alle gerechtigheid hadden genoeg gedaan dat Hij het armen zondaars toerekende, alsof zijzelven dat in eigen persoon hadden gedaan en geleden als wij het te zien kregen, dat deze barmhartigheden Gods en deze genade van onzen Heere Jezus Christus ons reeds beteekend en verzegeld waren in den Heiligen Doop, toen wij van niet waar ? dan grenog onbewust waren al deze dingen pen wij moed; dan zochten wij de eenzaamheid; dan drongen als schuldige

;

;

;

;

;

wij door tot voor de poorten der Godsstad, en stonden daar, en spraken onze woorden tot den Heere onzen God, en wij klaagden: » Tegen U, tegen U alleen heb ik gezondigd, o Heere Het is niet deze of die zonde van mijn leven, die mij aanmaar ik ben ia klaagt voor uw rechterstoel. Neen, Heere zonde ontvangen en in ongerechtigheid geboren, en van nature een kind des toorns Heere zoo Gij in 't gericht treden wilt

1

!

!

met

mij,

ik zal

niet

!

kunnen bestaan.

Maar Heere

!

bij

ü

is

vergeving in Christus. Wees mij zondaar genadig 1" En ontvingen wij niet een troostvol antwoord op ons smeeken? Was het dan niet: sZoon! dochter! uwe zonden zijn u vergeven. Ga heen in vrede"? Neen, neen! vluchtende doodslagers, die in den angst hunner zielen aan de deure der stadspoorte hunne klacht kwamen uitstorten, werden door de oudsten der stad niet buitengeworpen! die door den Maar nog minder de verslagen zondaar Heiligen Geest, door middel van Gods heilige rechtvaardigheid, van zonde overtuigd is, en in ootmoed voor God do kwale van zijn hart belijdt, en zijn verbeuzeld leven en misbruikte of OQgebruikte talenten beklaagt; die geen protest indient tegen het oordeel Gods, maar zich laat overtuigen van ,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's

Uit de diepte - pagina 628

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1887

Abraham Kuyper Collection | 820 Pagina's