Het werk van den Heiligen Geest - pagina 185
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
DE
HEILIGE GEEST IN DEN VERHOOGDEN MIDDELAAR.
Petr. 3 :I8 den
1
Heiligen
genoemd worden, de Heilige
Geest,
Geest
zóó
inwonend
als Hij
of iets
invoeren, als Hij slechts djïn kan
in het
is
147
Dus
menschenhart.
niet
God
maar »Geest der heiligmaking" of eenvoudig »de Geest". Beide uitspraken moeten dus zóó verstaan en opdergelijks,
gevat, dat ze niet op een werking van den Heiligen Geest in tegenstelling
met den geest van Jezus doelen, maar integendeel op een werking, waarin de Heilige Geest in den geest van Jezus invloeide en er meê saamviel. Dit stemt dan ook overeen met Jezus' eigen verklaring, dat Hij in zijn opstanding
niet
zou
lijdelijk
maar zelf
zijn,
macht", zoo sprak Hij, »mijn leven af
nemen;
te
dit
gebod heb
Keer op keer opgeweld Jezus
maar ook
is,
had
voorzegd
te leggen,
medewerken.
en macht
om
»Ik heb
het iveder
aan
van mijn Vader ontvangen."
ik
de
belijden
er toe
dan
apostelen
zelf
ook, dat Jezus niet slechts
doodon
de
uit
en door den engel
is
is
ojjgestaan. Iets
bevestigd
:
»Ziet, Hij
wat ook is
ojjge-
staanf" de
Bij
dezer
de
opstanding
voege
den
inwerking van den Heiligen Geest
op Jezus' menschelijke natuur
kwam
Opstanding
van den Heiligen Geest van
tot een vrij zekere uitkomst, die in
Heiligen
bij
Geest
buiten
af en op
in
den staat van remede-
deze inwerking meer overeen met het werk
de schepping, meer bepaaldelijk met het werk
de schepping des menschen.
bij
deze inwerking van den Heiligen Geest
van
bij
sterven
Hem
bijbleef,
En
ten tweede,
Jezus' opstanding werkte niet
Hem, maar van binnen
uit
en door
een werking van den Heiligen Geest, die zonder mate in zijn
bij
was van geheel andere natuur dan de inwerking van den
Geest
ring. Bij de
De
kan omschreven:
opstanding
Heiligen
komen we dus
Hem. Het was
Hem
woonde,
in
en alzoo een werking, die met de werking van
zijn eigen geest saamviel.
Moeilijker
daarentegen
aan de hand der Schrift, te beslissen, welke
is,
de werking van den Heiligen Geest gens
wordt
de
»Hemelvaart"
»Wederkomst des Heeren" verband gen
op den verhoogden Heiland. Ner-
is
of het »Zitten ter rechterhand" of ook de
met
eenig
werk van den Heiligen Geest
in
gebracht, dan alleen voor wat betreft het zenden van den Heili-
Geest
op
den
Pinksterdag;
en
dit
punt bespreken we
later afzon-
derlijk.
Licht over deze punten kan dus alleen gespreid door de algemeene gegevens,
die de Heilige Schrift ons biedt over het
Geest op onze menschelijke natuur, en het licht, die
we nog
kortelijk willen
zijn
werk van den
Heilio-en
de enkele stralen van dit
opvangen.
Volgens de onderwijzing van de Heilige Schrift komt de Heilige Geest bij
onze
natuur
evenals
het licht
bij
het oog, niet alleen in heur zondi-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's