Het werk van den Heiligen Geest - pagina 132
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
DE OPENBARING DES OUDEN TESTAMENTS
94
Maar
die
beperking
toegang
tot
ons hart inwendig.
om
God den Heere
voor
bestaat
IN SCHRIFT.
Hij heeft den
niet.
Dus ook den toegang
tot ons bewustzijn.
En waar
wij
nu,
gebonden
zijn
aan stembeweging, luchttrilling en gehoorvlies, en eerst alzoo
door
gehoorzenuwen van hem, met wien we spreken,
de
gedachte over te planten,
in eikaars bewustzijn een
in zijn ziel een
hem mededeelt
zekere aanraking of aandoening kunnen teweegbrengen, die
weten
en
gebondenheid
maken van
zin,
is
de Heere van die
Heere, kan natuurlijk ook zonder gebruik te
en gehoorzenuwen, rechtstreeks, in den
aandoening
een
God
nochtans
in
ons bewustzijn teweegbrengen,
ons bewustzijn inkomt, wat Hij, de Heere, er in wilde brengen.
in
God de
Hij,
de
Hij,
vrij.
zoo
willen,
luchttrilling, geboorvlies
meest volstrekten
waardoor
we
wat
doet,
dus tot een mensch spreken, binnen in
kan
Heere,
iemand ware stokdoof,
hart, zoodat, gesteld,
zijn
toch het spreken des Hee-
hij
ren zou kunnen hooren.
echter
Hierbij
waarin
geen
het
voor
dus, indien
den Heere nederbuiging tot onze beperktnamelijk
is
gebonden aan de denkwereld,
een Neger heeft geen ander bewustzijn, dan het-
Bijv,
leeft.
wij
God
bewustzijn
ontwikkelde in
hij
Gelijk
is
Ons
noodig.
heid
zijn
omgeving en dat
we spreken
tot stand
tot iemand, die geen
ons moeten schikken naar die beperktheid en hem,
man
zoo ook moest
maken,
God
om
een Engelsch-
Fransch enz.
in het
ons anders niet zou kunnen verstaan,
zich aan
menschen verstaanbaar
in die menschelijke taal uitdragen
Voor den man trilling,
de Heere,
hij
Nederlandsch kent,
als het
is,
in zijn taal.
te
kunnen
goddelijke gedachte in menschentaal inkleeden, en zijn goddelijke
zijn
denkbeelden
volkomen
Franschman
het Engelsch, als het een
in
is,
moeten toespreken, eenvoudig, omdat
kwam
naar
menschen bewustzijn.
's
of de vrouw, die alzoo werd toegesproken, was het dus
dezelfde
gewaarwording, alsof er iemand uitwendig door lucht-
gehoorvlies en gehoorzenuw tot hen gesproken had. Zij kregen den
kwamen, en
indruk, dat in menschelijke taal woorden tot hen
uit die
woor-
den eerst maakten ze de goddelijke gedachten op. Vandaar dan ook, dat het spreken
omdat de
Gods
verschilt naar den persoon, tot
Heere
zich
draagt elk spreken eigenaardig
is.
wien God sprak. Juist
nederbuigt en zich schikt naar ieders
Gods
vorm van hetgeen aan
steeds den
Hoezeer verschilt
bijv.
het spreken
Gods
tot
bewustzijn,
dien persoon
Kaïn en
zijn
spreken tot Ezechiël.
Alzoo jaartallen,
is
het
allerlei
dan ook
duidelijk,
bijzonderheden
hoe de Heere in
enz,
noemen
aan het taalgebruik van een bijzondere periode
van
taalafleiding,
zooals
bijv.
in
Ab-raham en van Sarai op Sarah.
de
;
kan
zijn ;
zich
spreken namen,
kan aansluiten
en zelfs gebruik kan maken
naamsverandering
van Abram op
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's