GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 77

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 77

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

l

77

Une

sur

ccllc voic il aini conij) rciid rt' Ia idiuion de la Cliristiaiiisme véri ta l)Io. n erprèter la Bible conimo aurait fait iin Lollard, retrouver Ie Chrisl (''terncl pr('-s(Mit aiijoiird'hui coivniic a iilr(,'foi.s. aussi vivant dans un col irr (»ii iiii e a hcigr dl' Hol land e qiif sous lo s o Ie il de Jér iisal eni. Ic Consolat eiir el Ie Giiérisseur des iii isérahles, seul (•a|taltle de les saiiver, puisqu'il est au'ssi pauvie el encore plus Iristc ([irnix" Cf. Tai.vr. Pliilosophio de Tart (niet te verwarren met zijn IMiil. de larl dans les 1'aysfois

Ic

cioiilciir.

i

ii

1

Bas).

Paris 1S(m.

p.

71

v.

v.

'") TnAu.NDORi'F, Aesthetik. Beilin. Mauser. 1827. II. üi'd. Cf. Hartmann, Slellung der Baukunst ini Syslem der Kunst e, in zijn A es the tik. Leipz. 18SS. Ook over onze stadhuizen en particuliere woninpeu wordt hiei- niet met n\i. I.

onderschatting

maar. lioe hoog

lieengegleden;

landsche bouwmeesters

altoos

stelle,

komen

ze

men ook den roem van onze liolachter Europa en onze schilders

gingen Kuropa voor-

in zijn Rise of the Dutch Picpuhlik London. Beelon, Is,-)!). Ch. Vil (ad anmmi 1572). p. 251. geelt een onizeHend.- schildering van de plundering van Meclielen. na de iiuieming van Bergen door de Xoircarmcs, waarbij de lloomsche soldaten van het Spaansche legei- erger in de Hoomsehe "")

Part.

MoTLKV

11.

kerken

dan

Imishieiden.

de ruwste

(Iimis ooit deed, en schrijft dan: „The icodestroyed millions ofproiJerty for tliesake ol' aii idea. bul lliey had appropriatcd nolliing Morcover they bad scarcely injured a biniian bcing; conriiiing tlieir wrath to graven images- The Spaniards at Mechlin had spared man norwoAll the churches, monasteries. religious houses of every man. k ml, we re e nni ple ely sacked. Every valuable arlidi' whicli bey

noclasls

.

.

I.Vid

1)1'

!ia<l

.

t

i

I

conlained, Ihc ornaments of the altar.

ua

ba ices, embroidcred en il aius. and carpi'ls of vel vet or damask. the golden robes of tlie i)ri(st. the leposi or ies of the bost, the precious vessels o Clnism and extreme onct ion. the ricli e lok ing and jewellery adorning theeffigies of the Holy Virgin, all w ere indiscriminately rifled by the Spanish soldiers In brief all the hnrror« which bad been e o iii ni ed by Ib e e n n oc last s in tlicir wildcst moments, and IDr a h ousand pa ofwliicb en o i-ni es h eret ics bad been bm iicd in droves. were ikiw rep ci cd in Mechlin by the special soldiers of Christ. by Homan Catholics who had been sent tl) tbc Nelberlands to avengethe insults offered to the Roman t

h e

r

el

icj

r

i

es, e

1

t

I'

.

i

1

1

i'

I

.

i

l

i

t

i

I

Calbolic failh" "')

In

scbii'r

onz(! schilders te

Duilscbe bladen wierd het (ingemeene succ(>s. Miincben behaald, toegeschreven aan bun leiiigkeer

alle

onzer grootc schilderscliool

uit

dit lot

jaar door bel

type

de 17e eeuw.

-) Wie in de stukken van Jan Steen iliisver niets zag dan dartele kapi'iolen en stuitende kroegtafereelen, bezag ze niet met het kunstenaarsoog. Ongetwijfeld is zijn teekeuing naar hel leven. Zooals luj de ruwe klanten teekenl. zoo heeft hij 7.e in levenden lijve in zijn herberg Ie Delft bij hel biei- of bij den w^n zien zitten. Maar in en achter die nabootsing is luerr: Een hand, die ii een spiegel voorhoudt,

en

ile

is

liet

den

in

deti

toon

tri'kken

van

dien dronkaard niet iels

daaibij

in

janunei',

ilal

van

de

vraag

doel: wat n ilunkt ? of er boven den roes uilgaal? .'^lecbts de meeste stukken van Jan Steen in Engeland zijn. l)e kleiIinnidr.

is.

dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 77

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's