GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 84

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 84

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

81

|[i

zijn

SiiiiK-

ol'

M

i

II

iirliiM'lik'ii

iiL'cml

lii.j

luch

ilcii

incnscli

oiuKt-

uit zijn ualuiii- is: dan gelijk hij door de algeineene genade is; en eerst ilaarna gelijk hij door de bijzondere genade wurdl„Ten derde," zoo schrijft hij in ile Voorrede, ,so beschouwen wij den mensch, voor

scheiLieiilijk. Kerst gelijk

liij

van den genieenen werkinghe des Heyligen Geests, bü middel des geloofs, voor een kint Gods is aangenomen.'' Terwyl het stramien voor heel hel stuk uit de Schrift is genomen: ,So pogen wij liet tegenwoordig boeeksken daerloe te doen strecken, dat wij in den naluurlyckcn mensche matelyck; in den burgerlycken mensche recht veer del yck, in den Ghristelycken

soveel

liij

door eeu

sonderlinghe genade Gods

afgesondert

Iioop en loop der wereld, in Jesu Chrislo door de

mensche Godsaliglyck metten Apostel mochten Deel

I.

"*-)

p.

leven."'

Kd.

Dr.

Van

Vloten.

VIII.

Oilderdijk gebruikt zelf dit

woord

„gepruttel" voor zijn rijmend knorren.

Verstommen Of

brommen.

Meer kunnen wij Geen zangen Ontvangen

niet.

Mijn lezers van mij,

Maar

luttel

Gepruttel Van Bestevaers

Krekelzangen.

Rotterdam

18:23.

Deel

bry.

III

p.

2 romein.

Dat Cats zijn eerste meisje loopen liet, omdat haar vader bankroet sloeg, Het is nooit goed te praten. op ons den indruk van iets laaghartigs. Slechts rekene men met het feit, dat hijzelf het geval meedeelt, en dus niet duchtte, dat hel de pul)lieke opinie schandaliseeren zou. Lezing van de brieven, ook van hoogleeraren en magistraten uit die dagen, doet ons dan ook telkens verbaasd staan over de leukheid, waarmee zij de keuze van een tweede of derde "'^)

maakt

vrouw beredeneeren. Eerst

door

Cats hielp zijn dicht-

om hem

vrij

te

De

poëzie in het huwelijksleven

was

destijds niet te sterk

ons er die in te brengen, niet door zijn liefdesavontuur, maar Ook voor Bilderdijk mag niemand onzer de handschoen opnemen pleiten. Wat Mr. H. W. Tydeman in dit opzicht beproefde (zie

Bilderdijk, eene bijdrage tot zijn leven en werken. Leiden, IsTl p. 57) is ergerlijk; ook wat Da Costa (Leven en Werken van Mr. W. Bilderdijk, Amst., 1844. p. 36) en Alberdingk ïhym (zie R. Kath. Volksalmanak 18()S. p. 52-123) ervan maakten, bevredigt onze conscientie niet en wee den Calvinist, Niet elke aanklacht tegen Bilderdijk die hun zulk een stuifzand-moraal napraat. aangetoond kan, dat zijn gaat op; bij menige klacht moet overdrijving afgeweerd eerste vrouw alles behalve het beeld der lijdende onschuld was. Maar voor de hoofdzaak doet dit alles niets af. Bilderdijk heeft Gods wet geschonden, en al wat hij gebazeld heeft om de .scheur, die hij in het goddelyk gebod trok, te bedekken; boezemt ons slechts weerzin in. Bilderdijk had, zoolang Catharina Rehecca Woesthoven leefde en niet wettelijk van hem gescheiden was, onder geen voorwendsel Catharina Wilhelmina Schweickhorst mogen huwen. Dit was zonde, en op de ontzettendheid dezer zonde dingen wij niet het minste af. De liciligheid van 's Hceren wel verbiedt dit. Ook de te vroege geboorte van zijn eersteling (zie Dr. Wap o. p. 24) mag zoomin goedgepraat, als de mishandeling, die hy zijn eerste vrouw aandeed. De ergerlijk erotische episoden in zyn bundels vinden zoomin verontschuldiging als zyn gemor en zijn bitterheid uil ouder dagen. In niets wordl

Dit. W.vi';

;

;

1.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 84

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's