GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 63

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 63

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

:

63

ccTTzvrm

waar die

Ofiv,

Itz toVto è^eXz^évrx^ xxi rj;; rov Bx^'tXex; tlv'nz^ èy.Tr^a-oyTxq; gedoeld wordt op de goddelijke schooiilieid van Hephestioni genoten. PLUTARcnus, Quaesliones Gonvivales. Lib IV. q. % c. 2. x;^;

duidelijk

zij

p.

G05A. lezen we: Sio au.) fidXt^x rftq Trd^ea-i to-Ótoi^ ^ó^z WffÓTvjrs; ?r(07£7Ti; waar sprake is van het vermoeden, dat paddestoelen ontstaan door het inslaan van den bliksem in i\en grond; en waar gezegd wordt, dat de onmiddellijke indruk van het

goddelijke in niets zoo sterk als in donder en bliksem uitkomt.

\n zijn Vita Passow in zijn lexicon geheel ten onrechte weergeeft door: Demiithigung vor dem Gott; even verkeerd door Pape niet Vertrauen au f den Gott; en nog .-klimmer door Bosscha

Sullae.

in

vertaling

ziJn

nh

txZtx

c. G.

is

o"v

van goddelijke gunst

hem

dat Plularchus zegt:

raDra

Mll.

ccXKz

398 A.

p.

En

omgaf.

xItou; wat

het

is

met opzicht

oZv Trsfi ri^^ OsiÓtyiTo:;.

fji-ev

men:

leest

ttzvtz

7rs7rK(T^'izi

niet

hij

(^eóry^Toi;

rviq

Er is hier sprake van dat Sulla zich voor een ongaarne den indruk versterkte, dat zekere nimbus

overgezet.

gelukskind hield, en dat

e.

Trefl

uzi

toCtuv

&£iÓTy,To^,

waar

indruk van hel goddelijke sprak

(Jié^oq

Op grond van

hi

deze „goddelijke'" nimbus, de Pylliiae oraculis

élvzt

y.ev^v

bcdcjeld

is,

f^y.^év

kennelijk

tot

deze plaatsen

fjiy,Sé

dat

zvzicriijTov,

uit

alles

de

mag daarom vastgesteld,

e)f<3Tn? gebruikt wordt van den indruk van het god del yk e, die ons toespreekt de verschynselen, voor zooverre deze een hoogere majesteit openbaren of voorwenden; wat alzoo stipt met onze opvatting van Rom. 1 20 overeenkomt. (lat

uit

:

-'') Ant. Raph. Hinterl. Werk e

Mcngs

(1728—1779), Winckelman's lidus Achates; zie zijne Italiaansch door Prange. Halle 1786: ,Eine art der Vollkommenheit, welche den menschlichen BegrilTen angemassen ist; namlicheine solche, bei welchon sich unsere Sinne nichts mangelhaftes nnd nnvollkomnienes mehr vorstellen können und eben diese Vergleichung der Vollkommenheit ist es, welche wir met dem Namen der Schönheit belegen." Natuurlyk beaam ik zijn inmenging van hel begripsvermogen .volstrekt niet, maar zijn opvatting van het creatuurlijk schoon als zoodanig is gelukkig. Cf. Zimmerm.\x. Gesch. d. het

uit

;

Aesthetik. Wien 1858 p. Byna in gelyken zin uitte „Ist

340.

zich ook Baumgarten, met wien Mendelsohn instemt Vollkommenheit sinnlich. so wird Sie Schönheit geCf. Zimmeumanx, o. 1. p. 181 waarin natuurlijk de beperking van het

Erkenntniss

die

nannt",

der

;

schoone tot het zinlijk gebied, valsch loopt, maar het grypen van de volkomenheid als de genieting van het schoon juist is. Zie ook H. Christ. Oersted, Der Ge ist in der Natur, deutsch von Prof. Kannegiesser, Leipzig, in And. IS5S. p. „Das Körperliche und Geistige sind ungetrennt vereint in dem wirksamen 81 :

Gottesgedaiiken, dessen

Werk

jedes Ding

ist."

-') Philipp. 3: 21; Zacharia 2 ö; Rom. 3 23; Cor. 11:7. Zelfs de stem Gods wordt heerlyk genoemd, Jcsaja 30 30, wat saamhangt nirt de praegnante beteekenis van de Kn] .lahvali. :

1

:

:

-'•')

-"•)

•)

-**)

Psalm

Hom.

Jesaja :^

2; Jesaja O

:

Openbarini: 21

Psalm l'.icht.

111 11

:

:

13

m 5 3, 1

:

:

11

;

:

1—9.

Efeze 5

:

27.

2.

13. Cf. 2Sani. 23 Spreuk. 22:20. Jes. :

Pelr.

1:8.

:

l!>,

."> :

Chron. i

13, .les.

:

9,

8: 23,

Psalm. IC .i.s.

11

:

:

|(l.

3.

Psahn 87:

.leiemia 30

2..

-^^l'

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's

Het Calvinisme en de Kunst - pagina 63

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Abraham Kuyper Collection | 88 Pagina's