Het werk van den Heiligen Geest - pagina 133
Het werk van den Heiligen Geest voor de kerk in haar geheel.
DE OPENBARING DES OUDEN TESTAMENTS IX SCHRIFT. Tevens
men
ziet
hieruit,
vruchtige,
ontvankelijke
baring
voorbereid.
zijn
Adam
Kaïn en Bileam, waar de
Godspraken,
profeet
zelf
Gods almacht
maar
niet,
dus
blijft
mededeelen aan wien Hij
ik
is
in
god-
hoofdstuk 20 van
zegt: »Ik wilde niet
om
als
zijn
meer spreken
maar
het te verdragen,
ik
in
kon
een vuur brandende in mijne
moest.''''
en onbeperkt. Hij, de Heere, kan
vrij
tot
vlood en wegschool. Hetzelfde
hij
Het werd
er geen weerstand aan bieden.
niet beperkt
gelooven en op een open-
van Jeremia
zelfs
ja,
den naam des Heeren, en deed moeite
beenderen. Ik icikle
Hem
personen, die in
was geheel onvoorbereid, toen
geldt van
Gods
dat het spreken
95
zijn
wil
Hij zou dit nu nog aan u en mij kunnen
wil.
;
en de zoo dikwijls opgeworpen vraag: »Waarora nu reeds achttien eeuwen een
zonder
uit
niet
ook
God nu
dat
in
het
Gode heeft
nu
niet
op
niet
beantwoord met
Imnnen spreken; maar met de
zou
want dat
;
deswege,
en
meer spreekt, maar er
op
op Patmos zekere
gelet,
Ten
Woord
dat
die eentot
uwe
opdat gij de Heilige Schriftuui' xoudt zwijgt.
dat er in dit spreken
Gods van
het Paradijs
samenhang
orde, zekere geregeldheid, zekere
eerste hierop, dat het spreken
Gods
valt
niet altoos zich bepaald heeft
tot het spreken tot enkele personen, gelijk in de
Noach en Abraham, maar een geheel
tot
belijdenis,
merken, waarom nog op drie dingen dient gewezen.
te
en
te zeggen,
Hij, de Heere,
heeft, alsnu in zijn Heilige Schriftuur dat
gedragen
Evenwel dient tot
moet
niet alzoo heeft gocdgedacht
maal gesproken
eeren,
?'^
ons even hoorbaar en verstaanbaar en met ons
tot
bijzonderheden
tot
ziel
den hemel
stem
dagen van
de Heere dingen
hiervoor profeten verkozen
volk,
God kan ook
dat, toen
Adam en Eva te
zeggen had
zijn.
wel tot een geheel volk tegelijk spreken, want Hij heeft
het van den Sinaï gedaan.
Maar deel,
na dien
stee
in
het heeft den Heere niet behaagd, dit
den Gods,
deed de Heere dit op die schaal niet meer, en verkoos
tijd
taak van dit profetisme was derhalve,
ja,
volk.
Als
Abram.
Wat
Hij
de Heere
hen,
maar
in
wier
tot
doelt dit
maar kring
eerst de woor-
om ze daarna terstond over te brengen Abram spreekt, is dit spreken bestemd voor tot Hagar in de woestijn zegt, doelt op Hagar. Maar Joel, tot Amos, tot Habakuk spreekt, is dit niet voor God
tot
op anderen, aan wie
En hiermee hangt dan optreedt,
om
ontvangen, maar
te
het
als
te doen. Integen-
daarvan het profetisme.
Eigenaardige
tot
duurzaam
meest zijn
in
geest
tevens
zij
het hebben over te brengen.
samen, dat de profeet niet
als eenling
verband staat met zekere klasse van personen, allengs
die
voorbereiding onderging, die
hem
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888
Abraham Kuyper Collection | 303 Pagina's