Eer is teer - pagina 21
17 van zeg
Roomsch dan Protestantsch, dit woord in dien De nameloozc Toetser van het voorz.
ik ronduit, liever
negatieven
genomen
zin
zijnde.
Adres moge mij ook in dezen met den scheldnaam van bevooroordeelden stijf hoofd of dwaas, zoo hij zich uitdrukt, bestempelen dit is mij gants onverschillig. Ik houde het er voor, dat eene ernstige verdediging van de leer en de eer van ons Hervormd Kerkgenootschap de meeste afbreuk aan de Roomsche Kerk doen zal." ') ;
Groen van
Uit
Prinsterer
heb
Diens werken maken een deel
Maar wel
theek. lioe
Uw
juist
gezicht
geestverwanten,
en
is
gedaan,
de
uitbundig
van wat
de
heer
sociale quaestie
voor
citaat
te legioen.
zoodra
nog op gewezen,
stembus
de
Biblio-
maar
uit
het
raket van den Papcnhaat zijn dienst weer heeft in
zijn
K
C.
Romes
Neem
lof.
van Koetsveld
in
eens nota, bid
zijn
boekske
U,
ik
de
over
nog pas van Rome schreef:
"Dat de Roomschen,
Hun wordt
natuurlijk.
geen
van den schat uwer eigen
eer ik van dit punt afstap,
er,
zij
U
ik
uit
ja!
de Paus
de Protestanten niet begrijpen,
zelf,
van kinds af niets anders geleerd of
is
te lezen toe-
Maar minder te verschoonen is het, dat dezen, die zoo hoog opgeven van »'t vrije onderzoek," niet zien, wat hun voor de voeten ligt, en in vroeger dagen de verklaring der tegenwoordige zoeken. En is nog niet, zelfs onder meer ontwikkelde standen, een oppervlakkig, zoo niet hatelijk oordeel over de Roomschen vrij algemeen? Ziende op zoo vele bijgeloovigheden en gedrogtelijke leerstelsels, die onmogelijk in een gezond menschenbrein schijnen te kunnen opkomen, scheidt men de Roomschen eenvoudig in »dommen en Jezuïeten." De laatsten, meent men, gestaan.
houden de eersten dom, om te heerschen; en om hun doel te bereiken, is elk middel hun heilig, zoodat zij door hunne heersch- en geldzucht tot alles in staat zijn. En al heeft nu een verstandige of geleerde Roomsche, die toch zijne Kerk lief heeft, met de Jezuïeten-orde niets uitstaande, ja! al
haatte
haar
hij
Jezuïet: want Is dit
zelfs
en veroordeelde hare valsche streken,
anders zou
hij
oordeel niet meer dan
Maar kom,
gij
dom dom?
Is
't
»)
Ypey ")
blijft
Ge
liever in
een
uw
Rome
protesteert,
eigen geloof."
zonder
-)
de buurt, neem dan datzelfde C/VA-nummer,
Mr. C. M. van der Kemp: Dc
ecie der
Dcnnout. Rott. 1830. Voorbericht, p. Ds. C. E. KoitiveUi: Dc Sociale quaestie
e/l
is
niet liefdeloos en onchristelijk?
Protestant, die zoo sterk tegen
het te kennen! ik wil u eens oordeelen naar
Of
»hij
zijn."
Nai.
IIo-'.
Kak
gchandliaafJ, legen
10.
uit lul
Valkaan
bcz'ti:n,'^c\\oon\\o\^\\\'iï&^.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889
Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1889
Abraham Kuyper Collection | 70 Pagina's