GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 719

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 719

College-dictaat van een der studenten

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

387 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

was beide Arminiaan en Sociniaan en in hem Icouden rationalistischen vorm geïncorporeerd. In Arminianisme zijn had het die toen ons land beheerschten, in botsing, elementen; de twee raakten Vorstius De Vadcrlandsche Kerkgeschiedenis leert dit nader, doch bij de Arminianen was juist de hoofdgedachte, dat de Overheid van het land vooi' de zaken der religie moet zorgen en die regelen. Deze Arminidansche theorie is veel gevaarlijker dan de Ltithersch Caesaropainstische en veel bedenkelijker vijand van de kerk van Christus, die terecht door onze Overheid met geweld geweerd en bestreden is, omdat bij de Arminianen hier te lande de oude Romeinsche paganistische idee weer op den voorgrond trad, wat werkelijk een heidensch systeem was. Do Caesaropapisteii in Duitschland leerden, dat de koning van het land summus episcopus was in ecclesia. De vorst had dan de belijdenis der kerk als de zijne aangenomen, nam een confessioneele positie in en streed voor de confessie. Zoo hebben de Luthersche vorsten dan ook steeds voor de Vorstius, hoogleeraar in Leiden,

Aiigustana gestreden. Bij de Remonstranten hier

par te

cirili

te

lande daarentegen luas het de Overheid, die in

staande, van hare hoogheid

uit,

de zaken der religie beoordeelde <n

de religie beschouwde als één der fttncliën van den staat. Oldenharnereld wilde

dan ook de aanstelling van predikanten van de Overheid laten uitgaan. Ze wilden voor de Overheid geen ius circa sacra, maar een iiis in sacra, niet zoo, dat de Overlieid een positie in de kerk innam, maar zoo, dat de Christelijke religie en de kerk verlaagd werd tot eene functie van den staat. IV.

De Gereformeerden.

Het ligt in den aard der zaak, dat we de Gereformeerde strooming meer van naderbij bezien. Dit is van meer belang, te hooger, omdat de denkbeelden, neergelegd in de Gereformeerde Confessie, niet kunnen gezegd worden zuiver uit het Gereformeerde beginsel afgeleid te zijn. We moeten dus weer tot het Gereformeerde beginsel teruggaan om van dit beginsel uit critiek te oefenen op de theorie van artikel SG. Daarom zullen we de positieve uitspraken der Gereformeerden nagaan. Onze Gereformeerden namen het standpunt in, (\at de kerk van CJirisfus aulonoom stond, op eigen basis en voetstuk en voor die autonomie der kerk zijn onze Gereformeerden hier Ie lande, in Frankrijk en Engeland (Knox) en Zwitserland mot alle kracht, die er in hen was, opgekomen. Ze waren zich ten volle bewust, dat metterdaad het l)urgerlijk leven een ander leven is dan dat der kerk, dat over de kerk Christus als Koning heerscht en niet de magistraat en dat dientengevolge alle geestelijke werking in de kerk uitgaat van den Koning der Kerk en

aldus

groole

moet gaan naar de wetten van den Koning der kerk. Dit was de der Gereformeerde brVojdenis en wel met dien verstande, dat

vondst

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 719

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's