GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 260

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 260

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

258 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). schijnt,

En

zij

zien we het eerst in het leven terugtreden de zoo pas gestorvenen. treden in het leven terug 7net eene bijzondere bedoeling. Het heeft n.l.

in de

aniir] rijg KQi'asag gestaan tusschen twee machten die van den Antichrist en die der 144,000, op den berg Sion staande. Velen dezer zijn door de anti:

christelijke

macht gedood. Doch nu komt Christus tusschenbeide.

Hij verslaat

den Antichrist; en wat nu het eerst gebeuren moet is, dat de buit door den Antichrist van Jezus ontroofd weer door Hem worde teruggehaald en teruggebracht worde op het terrein, waar die Antichrist heeft gebloeid. In VS. 5 is dan ook sprake van oi dl lomol tav vE%Qav, waardoor derhalve een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tusschen de vfxpot n.l. als „die eersten" en 01 XomoC. En van „deze overigen" wordt gezegd: ovv. avèazrjaav sag teXsa&ij ra xiha hr}. Dit wordt gezet in een tijd, die het eeuwige omsluit. VS. 6. Bij deze «vciataGig Tj TtQcórr] is niets voor de hel; „de tweede dood heeft over dezen geene macht" en de tweede dood is naar vs. 14 de hel. Aan die vorigen zat voor de hel niets, daarom heeft de tweede dood geen macht over hen. Zij allen zullen met Christus als koningen heerschen duizend jaren.

Nadat alzoo door het d.

VS.

7—10

terugbrengen dier verzegelden de triumf geworden, volgt nu in met Gog en Magog; en als deze hiermede is

in het leven

over den Antichrist volkomen de laatste

is

strvjd

vuur van den hemel nederdaalt om die macht te verslinden, volgt in VS. 10 de voltrekking van het oordeel over den Std^oXog. Daarmede is nu ook de staart der historie, de buiten-historische volken, afgekapt: alle gisting en woeling op aarde is nu geheel uit. Daarop volgt dan in vs. 11 s.s. het laatste oordeel en de opstanding en dan wordt in vs. 14 de laatste vijand tenietgedaan. De voorstelling is derhalve deze, dat de opstanding der dooden in twee afgeloopen,

momenten

dat

plaats grijpt:

1".

de opstanding der pas gestorvenen uit de verzegelden;

2**.

die

der Xomol tav vs-ngaV,

en beide hebben plaats zonder chronologisch verschil, want de x^^i-^ ^''^n eenvoudig een aangeven, een aanduiden, dat de eeuwigheid is ingetreden. 6. Wie is die O-dvaroq?

De

uvccaTuaLg

des Heeren Jezus

Christus heeft te strijden o 'AvtCx^iGzog

met

is

een worstelen met

6

is

^dvarog.

drie machten:

;

o Satavccg\ o &ccvaTog,

De overwinning op den Antichrist en op den Satan is nu behaald. Thans komt dus de strijd met en de overwinning van den Dood. Wie is die O^rémrog?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 260

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's