GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 229

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 229

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

227 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

sprinkhanen duiden eene gTOOte massa aan, wier vernieling evenwel de door éen mensch aangerichte, verre overtreft. In de tweede plaats worden die spiinkhanen voorgesteld als dieren, die de werking doen van een scJiorpioen, een dier, dat giftig in de staart is. Dit leger van sprinkhanen dan beeldt eene macht af, die voortkomt uit de nog niet christelijk getinte, maar heidensche volken. Ze putten hunne macht den afgrond (vs. 1 en 2). het hoofd van die massa trekt Apollyoyi op. Ze en deze eerste aanval macht, die op menschen aanvalt

uit

Aan

komen voor

;

maar

de geloovigen, vs. 13

allereerst tegen degenen, die het teeken

„Het eene wee

VS. 12.

— 18.

werken,

Terwijl

is

weggeg?ian,

het

in

eerste

vAet, er

wee

God de gebeden van

hoort

7ilet

dragen,

komen nog twee weeën na

die

zijn

als

eene

niet gericht tegen

is

(vs. 4)

dezen."

heidenmacht verdervend gaat

volk

(vs.

„en ik hoorde eene

13

God was"

cf. 6 9) en op die gebeden worden de sprinkhanen door God in dienst genomen. Zij worden nu eene geordende macht „tweemaal tien duizenden der tien duizenden" (vs. 16) d. i. 2.000.000. Zij mogen een derde deel der menschen vernielen. De onbekeerde wereld vernielt zich zelf dus ('/3 is altijd de kleinere helft). Dit is de afloop van het eerste tableau. De gemeente Gods is verzegeld en de wereldmachten gaan tegen elkander strijden en onderling worstelen, zoodat

stem

uit

de vier hoornen des altaars, dat voor

Va deel gedood wordt. Openb. 10. Dit caput staat geheel op

om hem

zichzelf.

Het roept den ziener apart

dat iets nieuws zich gaat ontsluieren en dat wel door

zeggen,

te

:

van een boeksken, dat open is. De strekking hiervan is deze hier een tusschenschakel, welke ons niet wordt geopenbaard [de zeven donderslagen VS. 3.) Wat deze donderslagen spraken, mocht hij niet schrijven. Bat boeksken heeft hij op bevel Gods o/jp'eö'e/^ew (vs. 9— 11) en dat wil zeggen, da^ middel

:

is

moet reproduceeren.

de profetie

hij

als

het

hij

gegeten

aankondiging van

weeën Dit niet

had,

iets,

werd

Eerst

zijn

was het

buik

zoet in zijnen

wat zoet en aangenaam

is

mond, maar

Eerst dus bevat het eene

bitter. ;

maar het zal

in vreeselijke

eindigen. is

dus

eene

voortgaat,

Openb.

11.

maar

Eerst

intermezzo, waarbij het proces der Openbaring

profetisch

den profeet gezegd wordt, hoe het

uit

zoete

dat boeksken:

hij

zich gedragen moet.

God gaat nu

schiften en de

geloovigen van de huichelaars scheiden. Dit

wordt aangeduid

een beeld,

door

Jeruzalem met den tempel wordt

getoond.

Die tempel bevat drie deelen het heilige

:

:

de ivaarachtige geloovigen

;

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 229

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's