Locus de Consummatione Saeculi - pagina 413
College-dictaat van een der studenten
81
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). over Syrië; Klein -Azië en Egypte, de tot
naam toen
was de
aanduidt,
gemeene
van
taal
Koivri niet
alle volkeren.
wereldkerk optrad
de
Daarom
oi%ov^iévri
geheel door de macht van de
Christus,
om
meer een het
het
Evangelie
waardoor Hij In Pauliis
't
van Aristoteles
beheerscht werd. Gelijk de
speciaal Grieksche taal,
Ze was reeds
Nieuwe Testament niet in gesproken Arameesch geschreven, maar is
in het tijdperk
Kotvrj
in
de wereld in te dragen.
Hebreeuwsch, of
grijpt
maar de
tot Palestina doorgedrongen,
God de
toenmaals aan als taal
in het
Koun']
tot de volkeren spreken gaat. treedt de
man
op,
die als beschaafd
persoon geroepen
is
de eerste
in hem aan de geopenbaarde ivaarheid te bereikt was ontwikkeling de ligt tevens de aanwijzing, dat 1^ het doel van en het Christendom, door de Kolvi] gedragen, de wereld inging; 2^ dat van dit dialectische
geven.
ontwikkeling
Maar
andere taak en roeping voor het menschelijk geslacht geest van Christus in de wereld in te dragen en in plaats van dialectische ontwikkeling, de gewoonten, usantiën en instellingen van het Heidensche los te maken en in Christelijk type om te zetten. In het minst geen actie meer van dialectische ontwikkeling. De scholen in oogenblik
af
er
eene
was weggelegd, nml. om den
Athene sterven
uit.
In Byzantium versteent ze in het zoogenaamde
Byzan-
zonder levenskracht. De heerschappij wordt van het Oosten naar het Westen verplaatst. Het wordt nu de hooge 7'oeping der Christenen in den boezem der Germaansche volkeren in te dragen niet een wetentinisme,
eene
schappelijk
haarkloverij
leven,
maar hun
eynpirisch leven
om
te
zetten.
Dit
was dan ook de
taak der Middeleeuwen. In de worsteling der
Scholastieken komt
het denkend bewustzijn weer de dingen na te denken en het
Er ontstaat een om denken van Aristoteles keert terug. Het is Aristoteles rcdivivus. De scholastieken wilden den inhoud der theologie in het schema van Aristoteles opnemen en daarmede ontleden. Daaruit ontstond de strijd, die met de Reformatie is uitgebroken. Uit de worsteling dier twee machten is de Reformatie geboren. Zoodra de dialectiek teruggekeerd was, maakte de primitief wetenschappelijke arbeid het individu vrijer, de mensch ging weer denken^ en men raakte los van de hiërarchie, die de kerk terecht en ten zegen over de volkeren had uitgeoefend. Die zelfstandigheid van het individu, dit gevoel van meer persoonlijke vrijheid heeft men eerst zoeken af te leiden in de monnikenorden van Franciscanen en Dominicanen, daarna langs mystieken weg in het optreden van Gerson en van de „Fratres communis vitae", doch het menschelijk denken was niet tot zwijgen te brengen in de voorloopers der Hervorming en i7i Calvvjn, Luther en Zivingli, trad het drietal mannen op, die met boven.
behoefte
over
6
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 413](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's