GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 523

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 523

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

191

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). stelt dus zee?' duidelijk het onderscheid in 't licht tusschen wat Koning over Zion en als machthebber over de Wp.

Deze Psalm 2 Christus doet als b.

Ps. 8 VS.

In VS. 5

7.

sprake van den

is

D"1N*"']3.

In vs. 7 wordt gesproken van de heer-

menschen uitoefent. Hier is geen sprake eener heerschappij van koningen, maar van de heerschappij, die de niensch door zijn geschapen zijn naar Gods beeld als koning over de natuur heeft. In denzelfden schappij, die de zoon des

aannam ook Koning, maken met souvereiniteit en regnum oeconomicum. Hier

zin is Christus, voor zoover Hij onze menschelijke natuur

doch is

dit heeft niets te

van wat essentieel

alleen sprake c.

Ps. 45 VS.

Deze psalm "^"^isn

''3''iN.

Vs.

8.

in

den mensch ingelegd was.

7.

is

een koningslied. In vs. 6 worden de volkeren voorgesteld als

Er wordt dus tusschen twee onderscheiden.

Met ^'isno worden de koningen bedoeld,

die over de D^SP regeeren.

Volgens VS. 7 heeft God aan Christus een koninkrijk van inwendigen aard geschonken door plï, omdat Hij gerechtigheid liefheeft. Deswege is hij ook

met een hoogere zalfolie zoodat Hij iets voor heeft boven zijn medegenooten, die naast Hem staan. Hier wordt dus niet uitgesproken, dat Christus de andere koningen zalft en gezalfd en wel

Hij zelf niet gezalfd

is,

maar

integendeel, dat Christus gecoördineerd staat naast

de andere koningen en er geen subordinatie plaats heeft. Alleen bestaat er

een antithese tusschen het koninkrijk van Christus en dat der

worden de laatsten

ü''3''N

D''Ölf.

Daarom

genoemd.

Ten tweede wordt op grond daarvan gezegd, dat de andere koninkrijken op uitwendige kracht steunen. Één koninkrijk bestaat slechts inivendig door pi]*.

Daarom

is Christus gezalfd met heerlijker zalving dan de andere koningen. Hier is dus evenals in Psahn 2 de tegenstelling van een koninkrijk, ivaarover Hij regeert en vijanden, waarover Hv) heerscht.

d.

2

Sam.

7 vs.

12.

Dit hoofdstuk behelst een profetie

gelegd

realiteit.

Nog

Mediatoris Vs. 12.

aan David, waarin juist de grondslag

voor het opkomen van de Messiaswaardigheid, gefundeerd in de

is

niet verwezenlijkt

immers bestond

ze reeds van de Constitutie

af.

David zou een zoon krijgen en de Heere zal

zijn

koninkrijk beves-

tigen.

Vs. 13. Het hoofddoel van het bewind van dezen koning zal zijn om den Heere een huis te bouwen. Jezus zelf de bouwer van den tempel, duidde dit

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 523

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's