GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 291

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 291

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

2^9 College-dictaat van een der studenten (Dog-matiek). jjroduct niet

is

hei

model en

hij

den

dies onvrij;

de kunst daarentegen

is

Doch wat nu bij den grootsten kunnog maar relatief geldt, omdat hij mensch, schejjsel is, dat God absoluut. God de Heere is als de Kunstenaar in zijn

stenaar altijd toch is

aan

gebonde?i,

gebonden aan eenig voorwerp, Heere

vrij.

is

kunstproduct absoluut vrij en souverein.

Daarom

ligt

het multiforme inhaerent

in de schepping Gods; maar daarom dan ook kan het in de voltooiing der schepping niet wegvallen. Het uniforme Is het beeld des doods, van het onschoone, dat alle harmonie mist. „De eene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster," zegt de apostel. En zoo is het op alle gebied. En nu te onderstellen, dat

zou

al dat schoone der veelvormigheid eens gebluschi

zijn,

dat

is

eene gedachte,

Gods Woord geen oogenblik bestaan kan. Ook al sprak zich de Heilige Schrift hieromtrent niet duidelijk uit, dan zouden ive ons toch niet bij de adfiaza der ojManding in het koninkrijk der hemelen nivelleering in plaats van multiformatie kunnen denken. Ten tweede: het apostolisch tüoord leert ons, dat de kerk van Christus is een lichaam, en. dat daaraan ledematen zijn, tuier /unctiën en wezen onderling „Zij zijn niet allen voet of hand of oor." Zoo is de grondtype van verschillen. het lichaam van Christus. Maar daarmede is alle gedachte aan gelijkheid dan die voor

,

ook

beslist afgesneden.

Deze zelfde

gedochte ivordt nog hierdoor bevestigd, dat de apostel zegt,

de Heilige Geest aan een iegelijk gaven schenkt

a>s

dat

^ovlsrca; eene groote verschei-

denheid van gaven. Niet

grondtype

de

alleen

en

de

maar

functie,

ook de qualiteiten zijn dies

uiteenloopend.

De het

scheppingsordinantie

van

der organische midtiformatie gaat dus ook door in

der hemelen,

koninkrijk

ivijl

ze ook

wordt teruggevonden

Lichaam

in het

Christus.

Ten derde los te

het

:

een anabaptistisch begrip

is

denken van de bestaande schepping.

Er

om is

het koninkrijk der

ivel herschejjping,

hemelen

maar geen

nieuwe schepping. De Schrift kent formatie, deformatie door de zonde, reformatie in Christus. Daaruit volgt, dat ook in het koninkrijk der hemelen de

moet worden teruggevonden. argumenten sluiten op elkaar. Deze drie Het resultaat, ivaartoe zij ons leiden, vinden we nog bevestigd:

scheppingsordinantie

Ten vierde door „Vele

eersten

de recht streeksche mededeelingen der Heilige Schrift.

zullen

de

laatsten

zijn,

en vele laatsten de eersten",

dat

onderstelt eene rangorde, een verschil in stand.

De

gelijkenis

onderscheiden

der

tal

talenten:

van

talenten,

zij ten.

ontvangen

niet allen een zelfde,

maar

een

opzichte ivaarvan ieder zijne eigenaardige

19

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 291

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's