Locus de Consummatione Saeculi - pagina 580
College-dictaat van een der studenten
248 Colleg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
UA Christus bekeerd werden en
Hem
aanhingen. Volgens de Anabaptisten hadden
hun ambt moeten neerleggen, omdat ze er zich bemoeien of Christus had hen moeten vermanen ze
meer mede mochten Ze wezen nu
niet
dit te doen.
3". op Jozef van Arimathea, Joh. 3 Acta 13 vs. 12. Uit deze teksten blijkt, dat zij Overheidsambten bekleedden en nergens wordt van hen vermeld, dat zij hun ambt 1**.
VS.
op Nicodemus, 19
Joh.
1,
op Sergius Pauliis,
2^.
VS. 38,
neerlegden of vermaand werden zulks te doen. In verband daarmede werd gewezen op :
7*.
i
Cor. 7 VS. 24.
"E'Accarog èv
è%h]Q-i], aSiXcpoi,
op
èv tovtta
fievéroj Ttaoa
tco
@em.
Hiermee spreekt
Paulus zelf een algemeenen regel uit. Was het Paulus' bedoeling, meening of overtuiging geweest, dat iemand in een O verheidsambt zijnde, tot Christus bekeerd, daarin niet mocht blijven, dan zou het hierbij moeten vermeld staan. Stelt men toch een algemeenen regel en gaat een der gewichtigste punten er tegen in, dan is het plicht van eerlijkheid, rechtschapenheid en logischen zin, zulks
Paulus zegt nu juist èv xovtm fiErerw. Verder merken we nog op, dat men in de dagen onzer Vaderen zich ook
er bij te zeggen.
met name
hierop beriep, dat èn Christus zelf èn zvjne Apostelen de Overheden,
die in dien tijd bestonden,
erkend en geëerd hebben. Jezus zegt, slaat niet op het Sanhedrin, maar op Pilatus als vreemden landvoogd. Het eerste toch zou niets beteekenen, het geldt hier de macht van
Wat
Pilatus als Overheidsmacht van Godswege. VI. Vervolgens hebben we nog te wijzen op twee uitspraken der Heilige Schrift, die den wortel van het Anabaptisme afsnijden.
A.
1
Cor. 15
:
46-49.
Vs. 46. AIX ov JtQibxov t6 Ttvëv^iarizóv, 't
Woord
twee lagen,
krijgen van
komt nu
iiatLKÓv
zoo
vormt
TtQ&tov
bedoeld,
Ttvi:V[iccxiv.6v
op zich
tb
itvëv^atinóv
dat
tb TCvEv^txtfnóv.
'éitaitcc
waardoor we eene voorstelling
De eerste is rb ijyvxi-nóv, tb nvsvkomt op ró ^i^üxi-hóv. Dit is niet afgezonderd blijft van rb \pvxiv.6v, maar tb
die op elkaar rusten.
niet
gaat in
cckla ró ipvj^móv,
hier het uitgangspunt,
zelf,
tb ipviLy.6v in
rov
maar
het
en zet het om, zooals
blijkt uit vs.
49
„v.aQ^dns
Het malen hetzelfde subject rnieig en dit subject draagt eerst ti]v sUóva rov xoï^ov en wordt daarna opgeheven tot ilyióva tov ènovQaviov. Die beide sUóvsg in hetzelfde subject komen iffOQÏaausv
tï]v
SLKÓva
^oC^nov,
cpOQÏaoiiisv
naï
rrjv
subject van de uitdrukkingen ècpoQiaaiiev en (poQÏaansv
niet
naast elkaar
te
staan,
maar
tov èTtovQaviov."
a/xói'c:
is
beide
vervangen elkaar. Daaruit blijkt dus weer, dat
het grondbeginsel van de genadewerking herscheppende werking B.
Kal
Joh. 1 b
:
Aóyog
is.
14. auQË,
èyévero xai
ea-nrjvcaaev tv
fj^iiv
etC. 'Ev
i)iitv
is
zeer juist in Onze
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's