Locus de Consummatione Saeculi - pagina 48
College-dictaat van een der studenten
46 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). separatio mogelijk
uit
De trichotomie sluit mensch bij den dood dan
dat
wanneer men den mensch beschouwt als bestaande twee bestanddeelen, is die scheuring denkbaar. eene separatio in tweeën uit. Volgens haar moet de
alleen,
:
en lichaam,
uit ziel
in drieën uiteenvallen.
en nvsv^a
Wel wilde
Delitzsch beweren,
met zijn komt in strijd met de Schrift. Immers de dood is de losmaking van de door God gelegde banden en naar luid der Schrift dringt hij door tot het geheele wezen van den mensch. Daarmede strijdt het beweren ipvx^
eigen stelsel, of
elkaar bleven bestaan, doch dat strijdt
bij
hij
van Delitzsch, volgens hetwelk zou blijven bestaan.
De dood
3.
en
er één
band
die tusschen
n..l
ipvxr]
en nvsv^a
treedt in het leven op in drie vormen.
a.
bij
de plant;
b.
bij
het dier;
c.
bij
den mensch;
.
het uitwendige
is voor ons oog tusschen deze drieërlei vorm van den dood geen verschil. Niet wat de wijze van sterven aangaat die is bij de drie vormen wel een andere — maar wat het verkregen resultaat betreft. Dat is hetzelfde; n.l, dat, wat voor oogen was, verandert door den dood in
in
—
existentie-vorm
wat
en
er
overblijft,
wordt gedecomponeerd
in verrotting,
ontbinding of verderving. Tijdens het leven werden de chemische, saamstellende elementen van het organisme beheerscht door een macht, die ze dienstbaar maakte tot het onderhoud en de voeding; doch bij den dood verdwijnt die
dan krijgen
macht,
die
elementen vrij spel en ze woeden zoolang voort, van het o]-ganisme overblijft,
totdat er ten langen leste niets
we reeds tusschen plant en dier dit aanmerkelijk verschil een plant, dan is er geen worsteling, ze doet niets doch maak ik een beest dood, dan bespeur ik terstond eene energie om zich te verzetten, die Intusschen zien
:
sterft
;
sterker
naarmate het
dier
openbaart zich
dus
is,
sterven
hooger georganiseerd in
het
dier
eene
is.
Op het oogenblik van
reageerende
kracht,
die
de
plant mist. Bij
den mensch neem ik weer iets geheel anders waar. waarmee hij den dood tracht af te weren, die niet
impetus,
worsteling ding.
Een
alleen,
dier
maar
worstelt
mortis
wel,
alzoo
bij
l)ij
maar
strijdt
En deze
niet.
De
bestrijding
de georganiseerde menschheid in allen
hetzelfde,
Schrift kent drieërlei stadie raii den dood.
is
een
l)estrij-
wordt
haar geheel
maar daarvóór een
andere levensuiting. 4.
hem
de daad eener
het karakter aanneemt eener wel overlegde
zoowel l)ij het individu, als gevonden.
P(M idmn
Bij is
gelieel
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's