GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Calvinisme en revisie. - pagina 27

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Calvinisme en revisie. - pagina 27

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

25 Canossa,

Rome

tot

een leugen te maken. Een wijze van doen, die

bij

voortvloeit uit haar principieel voorop plaat-

rechtstreeks

sen van de gloria Ecclesiae. De kerk staat tusschen God en mensch in

en beslist over beider wederzij dsche verhouding.

Hier trad de

Geheel anders ging het in de Luthersche landen.

Overheid op den voorgrond. Het beste belijdenisschrift der Luther-

sche Kerk, de Confessio Augustana dankt zijn oorsprong aan den Augsburg wierd gehouden. Het was een

Rijksdag, die in 1530 te

keurvorst, die door zijne Theologen te Thorgau voor dezen rijks-

dag een concept-confessie

liet

Het is dit opstel der vorm der Augustana

opstellen.

Thorgauer artikelen dat Melanchthon in den goot.

politieke afgevaardigden der Luthersche lan-

Het waren de

den en steden, die

concept als uitdrukking hunner gevoelens

dit

aan den Keizer overlegden. En het was de Keizer met den Rijksdag die de eerste 21 artikelen dezer confessie, na veel tegenstand, aan de Luthersche Kerk gewonnen gaf. En ook deze gang van

zaken was

Immers van de

natuurlijk.

politieke

reformatie in het Luthersche Duitschland, initiatief,

en aan de

uitgegaan,

politieke

zij

macht was de

het ook op Luthers

macht

bleef de kerk in

Luthersche landen caesaropapistisch gehuwd.

Maar zoo ging het

in Calvinistische landen

tens het Calvinistisch beginsel, moest Confessie

bij

niet.

Juist krach-

deze geestesrichting de

spontaan uit de worstehng der geloovigen zelf voort-

komen; en aldus meer het karakter dragen van tot stand te zijn gekomen onder de drijving van den Heihgen Geest. Ook bij hun Confessie en in hun Theologie rekenen de Calvinisten van God uit, niet van den mensch. Het is God, die door het Koningschap van Christus, onder de Het is feitelijk regeert. lijke

vergaderingen

leiding des

Heihgen Geestes, de kerken

diezelfde Heilige Geest, die in de kerke-

praesideert,

die in de vergaderingen der ge-

loovigen de HeiUge Schrift uitlegt, en die de studiƫn der Godgeleerden richt, verdiept en bezielt.

Natuurlijk

kerk een

niet,

alsof dit

werk van den Heiligen Geest

absoluut karakter zou gedragen hebben.

in de

Veeleer hrak

de lichtstraal des geestes, zoodra ze slechts even door het prisma

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's

Calvinisme en revisie. - pagina 27

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's