GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 102

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 102

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

lUO College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Waarom

3.

is

dit

iemand „aburteilen"

;

nu

zoo'?

Waarom kon God

waartoe die ttisschenstaat

Dit vloeit hieruit voort, dat allen in

Adam

na het sterven

gezondigd, hebben; dat de Heere

met de menschen in een verbond staat; dat God

maar

niet dadelijk

?

niet

geschajMm heeft m^enschen,

een menschheid.

Volgens de atomistische opvatting van sommige scholen leven er op aarde slechts een mensch en een mensch en ieder voor zich heeft eene rekening met God. Volgens Gods Woord daarentegen is dat niet zoo. maar is het geheele menschelijke geslacht als het ware één firma en de rekening Gods is met de gansche vennootschap, met de geheele firma, niet met ieder der vennooten of firmanten afzonderlijk. Alle menschen vormen te zamen één organisme, één stamboom. God heeft te doen met ééne rechtspersoonlijkheid; de menschheid treedt op onder één hoofd. Naar de Schepping is dat hoofd Adam; met hem viel de geheele rechtspersoonlijkheid, vandaar de toerekening van zijn schuld aan de geheele menschheid. In de genade is dat hoofd Christus, die die geheele menschheid representeert bij God en vandaar, dat er geen redding mogelijk is dan onder dien éénen mensch Jezus Christus, dat de persoonlijke zaken van ieder mensch afzonderlijk niet anders kunnen loopen dan over het Hoofd Christus.

dan begrijpt men, dat er geen ^QicLg komen kan, voordat de rechtspersoonlijkheid hare zaken geheel ten einde heeft gebracht. De xpiöig is rekening houden met de vennootschap, deze voor de vierschaar dagen. En daaruit volgt, dat die m^iöis, die afrekening niet kan komen, voor de firma al haar firmanten heeft opgebracht, eer die rechtsgemeenschap voltallig voor God Is dit

staat.

nu

Nu

duidelijk,

staat

danig ook in de die

doen

saam

zij

wel

maar zij moet als zooHad God de Heere nu milhoenen personen,

voltallig in het decreet Gods,

realiteit bestaan.

het volledige menschelijke geslacht vormen, plotseling na den val dan had toen het oordeel over die geheele mensch-

te voorschijn treden

;

Maar nu God de Heere een organisch proces wilde, geslacht na geslacht doet voortkomen nu kan het oordeel niet komen om met het eerste geslacht al vast afrekening te houden, maar kan het eerst komen, als van het laatste geslacht het laatste kindeke den terminus vitae gevonden Wanneer dan de actie uit is, dan vervalt alle reden van uitstel en heeft. heid

kunnen komen.

;

treedt onmiddellijk de dag des oordeels

in.

De tusschenstaat is dus een complementum necessarium van deze waarheid dat alle menschen niet gelijk geboren zijn; maar dat de menschen geslacht na geslacht in eene opeenvolging van tijden geboren worden. :

De zaak

staat derlialve aldus voor do verscliillendc firmanten: do

menschen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 102

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's