Locus de Consummatione Saeculi - pagina 678
College-dictaat van een der studenten
346 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). wel
strafrecht,
om
hebben
Wie
En tucht mag maar wel om terecht te
tuchtrecht.
tuchtzaken optreedt, zonder dat
in
wordt,
een
te straffen
is
onwaardig hierin
hij
in de
kerk nooit de bedoeling
brengen,
te
steunen en
te
helpen.
door den geest der liefde bezield
Ontwaart en bemerkt nu de Kerk van wordt om wraak te nemen, macht te oefenen snijden, dan wordt daardoor het wezen der tucht te handelen.
Christus, dat de tucht misbruikt
macht af te De disciplina Christiana heeft met het strafrecht in de maatschappij niets gemeen. Het is dan ook gansch en al in strijd met den aard van het rijk van Christus, dat bisschoppen in hunne paleizen kerkers hebben, waarin anderer
en
vernietigd.
personen gevangen zetten of dat
zij
om
lijfstraffen
van plan
te dienen.
toe
was op
zij
na houden wanneer men voeren, wat natuurlijk
er een corps officianten op
Het komt op hetzelfde
kerkelijk terrein de doodstraf in te
neer, als
niets dan absurditeit zou zijn.
Nu Is
doet zich de vraag voor: de
burgerlvjke bedeeling uit dezelfde beginselen opgetrokken,
ja.
dan neen?
Staat de burgerlijke bedeeling op hetzelfde, of op een ander terrein?
Antwoord: De burgerlijke Overheid en Magistraat staat op een geheel ander terrein. Ze bedoelt alleen de bedeeling der natuur, en de instelling van den Magistraat is een openbaring van Gods Majesteit, uit liefde aan de menschheid gegeven om het uitwas van de verdorvenheid in de menschelijke natuur te bedwingen en de menschelijke natuur in zoodanige paden te leiden, dat er een iustitia civilis bestaan kan. Uit dit oogpunt beschouwd, komt de zaak geheel anders te staan. De straf heeft dan niet het doel om den mensch te verbeteren, zooals de kerkelijke tucht, maar om de Majesteit Gods te openbaren ter behoudenis van de ynaatschappij. Niet om de maatschappij te beschermen, zooals het standpunt der welke alleen met de salus publica rekenen. Ook moeten we door de Reformatoren en de oude theologen veel liberale denkbeelden tengevolge der Renaissance uit de Grieksche en Romeinsche wereld tot ons overgekomen zijn. Romae salus rei publicae summa lex erat. Deze voorstelling is met Gods Woord voor oogen niet vol te houden. Ook bij Calvijn komen er soms uitdrukkingen voor, waarin op de salus rei publicae veel te sterk nadruk gelegd wordt. Daarom zij hier met opzet uitgesproken, dat straf naar Christelijke beschouwing op burgerlijk terrein de openbaring van de ivrekende gerechtigheid Gods is, die tevens tot uitwerking heeft de bescherming der maatschappij, als het ius confirmat. Het spreekt dan vanzelf, dat het beschermen der maatschappij uitwerking, gevolg en vrucht is en niet vooropstaat dat dit handhaven van de justitia niet in pantheïstischen zin op het p^ositieve recht doelt, waarbij het Overheidsgezag schade lijdt, zoo Liberalen er
op
zegt,
letten,
dat
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 678](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's