Locus de Consummatione Saeculi - pagina 14
College-dictaat van een der studenten
12
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). Niet,
dat
wij
daaruit
noemen deze dingen het
incisie,
om
tot
liet
gdoof aan
te verklaren;
dat
wat het
is,
komend
einde.
We
dat de traditie uit
door alle
volkeren in hoe flauwen en vervalschten vorift ook Verder dan tot een vermoeden, een veronderstellen van die aanstaande is, brengt dit alles den mensch niet.
paradijs,
voortgeplant,
een
komen
alleen
draagt.
Vastheid en zekerheid verkrijgen wij ook hier alleen theologlce. Op grond van Gods Woord nu is de eenheid Gods en 't einde der wereld éénzelfde gedachte. Wanneer we n.l. den strijd tusschen goed en kwaad in onze menschelijke existentie aanzien, dan. kunnen we dit wel systematiseeren. Dat deden de Perzen. Zij maakten het dualisme principieel; doch, omdat het zoo nooit tot een harmonie kon komen, moesten zij nog een stap verder gaan en het dualisme ook vereeuwigen. (Ormuzd en Ahriman) Geen harmonie, alleen symmetrie tusschen goed en kwaad; maar dan ook 't kwade, evenzeer als 't goede, eeuwig in zijn beginsel en de worsteling tusschen beide blijft onafIV.
gebj'oken, altijd voortduren.
Doch
belijd ik niet dit
gesystematiseerde dualisme, niet twee anti-thetische
maar de éénheid Gods, dan kom ik met eeuwige tweeheid niet uit. Dan moet er ook in den beginne niets dan éénheid geweest zijn, één God, qni pj'aeccdit ODinibus. Dan moet de waargenomene disharmonie eene ontstane, geivordene zijn, die dan ook in een moment des tij ds weer iveg moet. Anders, bijaldien de macht van het kwaad l)leef bestaan, zou Gods eenheid niet gemainteneerd en gevindiceerd worden. Deze belijdenis postuleert dus eene herstelling van de disharmonie. Metterdaad vinden we dan ook op het gebied der Heilige Schrift dezen schakel éénheid Gods, wezens, zulk
niet
het twee-godendom,
een
:
oorsproïikelvjke
harmonie, ontstaan der disharmonie, oplossing dier disharmonie,
van Gods éénheid
triiimf
in
de eindelijke harmonie, die alles beheerscht
—
momenten leert ons Gods Woord duidelijk. Het ontstaan der disharmonie is volgens de Schrift geen proces, maar incisie. Adams val is plotseling; in éen moment des tijds wordt de mensch zondaar. Ook de gevolgen van den val zijn niet momenten in een langzaam deze reeks
proces
plotseling valt het paradijs weg, plotseling verandert de aarde, doornen en distelen voortbrengende. Correlaat hieraan beantwoordend moet er ook plotseling een dubbele incisie komen ééne, waarin op eens de geheele val wordt vernietigd, en ééne, waarin op eens de vloek geheel wordt weggenomen. Welnu de Christus heeft ineens op Golgotha den val vernietigd („Het is volbracht!") en de zondaar, die in Hem gelooft, heeft niet een stukske der zaligheid of de hoop op zaligheid, maar is :
:
:
op eens, terstond volkomen zalig. physieke
incisie
plaats
En met
de parousie des Heeren zal er een
hebben, die beantwoordt aan de
incisie,
waarmede
in
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's