Locus de Consummatione Saeculi - pagina 521
College-dictaat van een der studenten
189
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). middelen, die noodig zijn laten uitoefenen.
te
om
de regeeiing door
uitgeoefend wordt over
alle
God over
noemt men dus die
liet
menschelijk geslacht
van God, die bewuste creaturen, voor zooverre die ïieerschappijj in
Essentialis
souvereiniteit
en door de schepping in het wezen van den mensch gefundeerd
ligt. Daarom kan van buiten af eene andere macht over het menschelijk geslacht komen, een andere heerschappij over een deel van het menschelijk geslacht zich vestigen. Welnu, de macht, die voortvloeit uit Gratia specialis en die door den Middelaar wordt uitgeoefend, draagt dit karakter; immers ze is niet uit de scheppingsnatuur van den mensch of als iets essentiale gegeven, maar is er van buiten af ingekomen. Medisch zegt men, dat de mensch op zijn beenen loopen moet. Een kruk evenwel noemt men een derden been. Doch dit is niet essentieel, want het zit niet in het organisme. De kruk wordt er van buiten af mechanisch bijgebracht. Op dezelfde wijze wordt hier onderscheiden, dat liet regnum essentiale dat regnum is, hetivelk in het organisch leven van den mensch gefundeerd Mediator ium is er als eene kruk mede verbonden en er ligt. Het regnum uitwendig bijgebracht, zoekt uitwendig invloed te oefenen en is bestemd om te
er ook
verdwijnen.
Het regnum Mediatorium noemt men ook regnum oeconomicum en regnum Gratiae; oeconomicum, (zooals wij spreken van een huismiddeltje), dat niet uit de essentia, maar uit de oeconomie, waarin God het menschelijk geslacht leidt, voortvloeit.
De zaak beschouwd
II.
De
quaestie,
cratie.
Die
dit
waarin ernstig
't
in
't
verschil
licht
ligt
is
van Gods Woord. men spreekt
deze, dat
meenen en gelooven, staan
van
Christo-
bloot aan een gevaar, het-
geen ook in onze kringen voorkomt, n.l. om te gaan zeggen Jezus is Koning, dus regeert alles door Christus. Dan regeert de gemeenteraad van Amsterdam, :
de vorst des lands door Christus. Op detailgebied werd de
was van
strijd
openbaar,
gebed in den gemeenteraad te Amsterdam. Sommigen wilden geheel geen gebed, anderen wel, maar dan in Jezus' naam. Dit
toen er sprake vloeide
voort uit hunne
rust dan bij
rijk
liet
niet
meer
in
vluchtige
God maar
voorstelling; in Christus
de Gratie Christi regeeren dan de vorsten.
van Christus op
;
de Goddelijke souvereiniteit
niet bij de Gratie Gods,,
Weer anderen
zetten
liet
maar
geheele
zij.
In deze uiterst moeielijke en ingewikkelde dogmatische quaestie moeten wij dus de scheidslijn vinden, waardoor de zaak wordt uitgemaakt, terwijl wij
komen en niet verdolen om Christus van God te stellen, alsof het aardsche bestel en de burgermacht van Christus en het regnum oeconomicum uitging. de souvereiniteit tot haar volle recht doen in plaats
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 521](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's