Locus de Consummatione Saeculi - pagina 169
College-dictaat van een der studenten
167
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek), Hierbij vinden
we
hetzelfde nog veel krasser.
Jezus begint met de prediking van Johannes geheel over te nemen. Hij begonnen de vlekken door te reizen en te prediken. „Bekeert u, want het
a. is
17.) Doch aan dit hemelen is nabij gekomen" (zie Matth. 4 wat vooraf t. w. de doop van Jezus zelf. Die doop moet juist opgevat. Jezus was geboren als burger van den Israëlietischen volksstaat; niet in de ^aailsLa rmv ovqccvwv- Hij was juist uit het konink-
koninkrijk
der
:
dno xóxs ging
der hemelen uitgegaan en ingegaan in den volksstaat van Israël.
rijk
had aan daarom in. Maar ging Hij door zijne geboorte als Jood tot dien Joodschen volksstaat door den doop Jood daarom nu ook moest- Hij gedoopt, moest Hij als geboren uit dien Joodschen volksstaat uitgenomen en overgezet in de ^aailsCa rav ovQavwv. Dit is de zin van zijn woord: „aldus betaamt het ons alle gerechtigHij is
geworden onder de wet. Hoewel
de zonden van het volk van Israël;
nam
Hij
nu persoonlijk geen
deel
Hij die priesterlijk op zich en
heid te vervullen." (3acd£t'« rcoi' ovgavêv als zulk een, waarin welks saamstelling hangt aan den geloofsband met Hem.
De Heere Jezus teekent ons dat
b.
Hvj koning
is
_
en
Dat blijkt overal. Luk. 8 20, 21. Hij maakt onderscheid tusschen de geestelijke en de rJeeschelijke verwantschap, en wel zoo, dat de laatste van minder belang is dan de eerste. Zelfs sluit Hij alle vleeschelijke verwantschap buiten, snijdt Hij die ten eenen male af en poneert hij uitsluitend, dat alleen de ethische betrekking tot Hem beslist. .,Die zijn woord hoeren en datzelve doen." Met betrekking .tot het kerkelijk Israël wordt door Hem hetzelfde uitgesproken in Joh. 4 21—25. Hij handelt hier over het onderscheid tusschen de aanbidding te Jeruzalem en te Gerazim. Ook deze verklaring is afdoende en beslis:
:
send.
Ten eerste wordt door den Heer geponeerd, dat Israël tot dusverre het volk Gods geweest is. De openbaring en het verlossingswerk was tot nu toe door den Heere in Israëls bedding geleid. Te Jeruzalem weten ze, wat ze aanbidden, de awTrjQïa
is uit de Joden. "Maar Ten tweede: nu heeft dat een einde genomen: è'gxsrai mga Kal vvv êativ; er wordt eene geheele verandering teweeggebracht en wel deze: dat de aXrjd-sia komt in plaats van de owm; nu komt de aanbidding in dat koninkrijk, waar :
het Uviv^a^AytovhGevseht; Hofl
èXtjd-eïK
gaat.
God zoekt
bidden.
01 dlr}^^lvoï nQoa-KvvrjTccl
xal ydq o xaxiiQ Toiovtovq uit
alle
volken
te
ll,rjT€i.
TtgoanwriGovai xa nargl sv nvsv^ari
Dit slaat op
zaam hen
die
Hem
wat nu gebeuren als
zoodanig aan-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 169](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's