GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 381

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 381

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

49 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Wanneer Paulus nu

Rome

te

was

eerst op den Areopagus, daarna in het Keizerlijk Paleis

Evangelie brengt, kan

het

dit alleen doen,

hij

omdat

hij

ingegaan

ontwikkeling van het menschelijk bewustzijn, waartoe de Grieksche wereld gekomen was. Nauwelijks behoeft hier herhaald, hoe de diepe ontleding van het menschelijk bewustzijn niet bij Joden of Aziatische volkeren huisde, in die

noch bij Rome, maar alleen door de Grieksche philosophie werd geboren, en hoe tengevolge daarvan ook alleen in de Grieksche taal een vehikel geboden was, om de diepste en volste ontleding van de mysteriën van 's menschen innerlijk leven te geven. Juist Paulus is de man, die de vrucht van de Gratia Communis gebruikt ten bate van het Evangelie en als vehikel om het tot de volkeren te brengen.

Van

kruis van Golgotha af vloeien de Gratia

het

Specialis ineen,

immers,

om

't

kort te nemen,

was

Communis en de

Gratia

er tot dusver separate ont-

S. bij Israël en van G. C. bij Griekenland en Rome. De hooge beteekenis van wat gebeurt van af Golgotha is, dat die twee dona niet meer separaat doorloopen, maar in elkander vloeien om elkander te sterken. De Christelijke kerk heeft dit hoven Israël voor, dat zvj de G. S. kan doen schitteren in al den rijkdom, dien de Gt'atia Communis aanbrengt. Niet bij de Joden, maar wel bij ons is een Christelijke kunst, samenleving en wetenschap mogelijk, een doordringen van het nationale leven met Christelijke beginselen, waardoor er ruimte geboden wordt aan Christelijke literatuur,

wikkeling van G.

Christelijk staatsrecht etc.

Zullen die twee stroomen, aldus ineengevloeid, zoo blijven voortgaan? Neen;

de geheele strekking van de Apocalyps

van

die

dooreenmenging van G.

om

is

C. en G.

S.,

aan

te toonen, hoe,

tengevolge

het onheilig element in

't

leven

volkeren zich antithetisch zal zoeken te stellen tegenover den Heere (de Antichristelijke ontwikkeling); hoe dientengevolge de kudde des Heeren zal worden gedrukt en bedrukt ten verderve toe, en hoe bij de uiterste opender

baring èn van de Antichristelijke heerschappij èn van het lijden van het volk des

Heeren,

de

Parousie en het Oordeel de historie der volkeren haar rélog

zullen doen bereiken. In

Openb.

21

:

24

zien

we

denzelfden

gedachtengang

volgden, dat nml. al die vrucht van de Gratia gerijpt

is,

neergelegd.

Communis

als

we

tot

dusver

niet voor de wereld

maar voor Christus, om aan de voeten van 't Godslam te worden De koningen der aarde d. w. z. de volkeren van de G. C. zullen

hun

heerlijkheid en eere brengen aan den Eeuwigen God. Nadat we nu het algemeene terrein der G. C. ten einde gebracht hebben, gaan we over tot de bespreking, hoe de G. C. de achtergrond is, die achter de Gratia Specialis op 't Goddelijk tafereel van genadewerkingen zich vertoont.

4

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 381

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's