Locus de Consummatione Saeculi - pagina 96
College-dictaat van een der studenten
94 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
Wordt
nu toegegeven en toch tevens aangenomen, dat het noodzakelijk van zonde vrij te zijn, daar alleen degenen, die geheel van zonde bevrijd zijn, in het koninkrijk Gods kunnen ingaan; dan moet men wel tot de conclusie komen, dat er een tusschenstaat is van reinigende genade, van een heiliging na den dood, die duurt tot aan den jongsten dag. Wanneer men geen genade in het sterven aanneemt, dan moet men wel komen tot een proces na
is
dit
geheel
den dood.
De gereformeerde kerk nu
loochent zulk een ethisch proces
na den dood
in
den
status intermedius op grond van de Heilige Schrift. Allereerst moeten we daartoe wijzen op het feit, dat volgens de Heilige Schrift op denzelfden dag, waarop het oordeel zal plaats hebben, nog men-
schen op aarde zullen leven, die den dood niet zullen smaken, maar plotseling uit hun staat ook naar het lichaam veranderd zullen worden en opgenomen in de heerlijkheid. Voor die personen is derhalve de mogelijkheid van een ethisch proces ten eenenmale afgesneden, daar er voor hen geen tijd ligt tusschen hun dood en het laatste oordeel. Volgens de theorie van het ethisch proces na den dood zouden zij buiten den hemel moeten blijven. Maar de Schrift
dat
stelt,
zij,
plotseling door een genadedaad
heerlijkheid geschikt gemaakt, in den
Hiermee
is
Gods voor de eeuwige
hemel ingaan.
duidelijk aangetoond, dat een overgang
van zonde
tot
zondeloosheid
door de Schrift geponeerd wordt zonder ethisch proces. Ten tweede zij hierop gewezen: wanneer dat ethisch proces, dat doorloopen
worden
den tusschenstaat, middel zal zijn tot heiliging en voldoening dan eischt de rechtvaardigheid Gods, dat de gelegenheid voor dit van zonden, proces voor alle geloovigen gelijk sta. Doch volgens Rome en de Ethischpantheïstische theorie is de duur van dat proces hoogst ongelijk. Voor de oude patriarchen duurt het reeds duizenden jaren; voor de geloovigen uit Jezus' dagen ongeveer een 3000 jaren korter en de voor het proces beschikbare tijd kort al meer en meer in. Gelukzalig te prijzen zouden dus zijn de gestorvenen uit vroegere eeuwen; maar bitter te beklagen zij, wier levensdeel valt in de tijden van nu en nog bitterder zij, die sterven vlak vóór Jezus' wederkomst. Daarbij moet dus tweeërlei gesteld: a. of, dat het proces bij den een sneller gaat dan bij den ander; h. öf, dat de rechtvaardigheid Gods hier niet doorgaat, maar geheel wegvalt. Het laatste kan niet gesteld en 't eerste — een versneld proces — is een prijsgeven van de theorie zelve; want een altoos door versneld proces eindigt met wegneming van het proces, loopt daarop uit, dat het eigenlijk w/e^ bestaat; immers men komt er dan toe aan te nemen, dat het ook kan doorleefd in zal
één
in
moment
en dat
is
juist het
gereformeerde
stelsel.
—
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's