GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 461

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 461

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

12tt

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). geslacht

schelijk

geheel

;

niet

is

aggregaat van menschen, maar één organisch de Schepping van Eva, in twee groepen gescheiden,

een

dat. gelijk het door

een terrein gewon, dat bij successie van tijd kon worden afgeloopen, zoo ook in Adam inzat het geheele organische wezen van het menschelijk geslacht

en

dat

aller

het

hoofd

geheele menschelijk geslacht aansprakelijk staat voor ivat

Adam

als

en representant deed en dat erfschuld niet op ons rust tengevolge

van erfzonde, alsof de zonde iets stoffelijks ware^ dat van vader op kind ovei'erfelijk zou zijn, gelijk de Roomschen en Lutherschen leeren (Traducianisme), maar dat het de erfschuld is, waarin we voor God staan, waaruit voor ons de erfzonde ontstaat. Een goed Gereformeerde zegt, dat een moordenaar geen vrijen wil heeft om op het oogenblik den moord te begaan of te laten, maar dat alle deze zondige resultaten, die op hem saamwerken, opkomen uit den wortel, uit de primordiale zonde zijn voortgevloeid en dat elk moordenaar krachtens de erfschuld de aansprakelijkheid draagt voor die op

hem

al

de booze factoren,

inwerken.

De

Geref. belijdenis

1".

de erkenning van sociologische en afavistische invloeden, die

van erfschuld

als

oorzaak van erfzonde mainteneert: oj)

den schuldige

inwerken.

2^ de schidd des schuldigen voor God en mensch. Thans rest ons nog in hoofdtrekken aan te geven, hoe de juridische faculteit inzinkt en alle rechtsbegrip verliest, indien zij buiten de bijzondere openbaring om drijven wil op de mensch el ijk e rede of rechtspraktijk. Nu kan de belijdenis van de erfschuld nooit uit de natuur of de rede worden aangetoond of ook maar gegist. Staat men op 't standpunt van natuur en rede, dan is men of Pelagianist of atavist; een standpunt, waarop men alleen practische feiten erkennen, maar ze noch begrijpen noch verklaren kan. Dit laatste alleen kan men doen, wanneer men zich

stelt

op

't

standpunt

der Geref. belijdenis, hetwelk door die belijdenis

maar uit de bijzondere Openbaring van Gods Woord. Daarom moeten wij op het gebied van het recht voorzichtig zijn en niet denken, dat het Geref. standpunt hierin bestaat, dat men bij enkele bepalingen hier en daar in de Schrift naslaat of er bij Israël niet dergelijke bestonden, maar dat men op den wortel van het recht terug gaat dat men nagaat, hoe het besef en begrip van recht buiten de openbaring niet bestaan kan, en dat men daarbuiten of komt tot de Pelagiaansche theorie, die op de praktijk stuit of wel, rekent men met de inwerkende factoren, moet uitloopen op de Pantheïstische voorstelling, die langs den weg van atavisme en sociologie er toe leiden moet om alle l^egrip van schuld en recht op te niet

is

geput

uit

de

rede

of de natuur,

;

hefl'en.

9

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 461

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's