GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Calvinisme en revisie. - pagina 44

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Calvinisme en revisie. - pagina 44

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

42 het notoir

dat aan niet één enkele dusver voldaan

is,

is

kan

of

worden.

aan de

Niet dit,

dat

Immers zoo één ding

oorsprong neemt, wel verre

haar

Schleiermacher

bij

vaststaat, dan wel

ontwikkeling op godgeleerd terrein,

de jongste

geheel

die

gelijk

eerste.

van

het Calvinistisch beginsel verder te brengen, veeleer princi-

pieel

er tegen indruischt.

van het

wikkeling

nemen.

Veeleer

oudtijds

door

mag

Zelfs

men den

toch ontvangt

waar

te

indruk, dat de poging,

om

en Neo-Platonici gewaagd,

Gnostieken

de

betwijfeld of er eenige ont-

algemee?i Christelijk 1:)eginsel in valt

de

Goddelijke openbaring in een philosophische bedding over te leiden

op talentvohe wijze in de school van Schleiermacher her-

thans

haald wierd. niet,

En wel ontkennen we den zegen van den

op

die

volgde, en

Christelijk

na de dagen van Napoleon

terrein

God verwekte Réveil op

ongetwijfeld heeft deze van

practisch gebied en voor de mysteriën des gemoedslevens

verricht

;

maar

Béveil

wonderen

in de denkwereld drong deze Réveil niet door, en

op het terrein der gedachte en der wetenschappelijke ontwikkeling verbleef het

woord

uitsluitend aan eene Philosophische,

l)ijna

vaak naar het Pantheïsme afbellende, volge, dat de immanentie steeds

wierd

gedreven,

Kerken tweeërlei

ontwikkeling, viel

waar

invloed:

levensopenbaring

Dit had ten ge-

meer ten koste der

transcendentie

en dus juist het Calvinistisch bedoelen steeds

meer wierd uitgebannen. kenbare

richting.

te

Er moet dientengevolge

die

op

nemen,

terrein

geestelijk

bij

ook

onderscheiden

scherp

eenerzijds de geestelijke

de onmisin

onze

tusschen

impuls die krachtiger

op practisch en mystiek terrein teweegbracht;

en anderzijds de insluiping van een philosophisch, anti-kerkelijk en aan het Calvinisme geheel vreemd,

ja,

tegenovergesteld element

op het terrein der wetenschap en der gedachte. En overmits nu niet hoofdzakelijk het practische,

maar

noch uitsluitend het mystieke,

juist in de eerste plaats het gedachte-element bij een revisie

der belijdenis aan de orde komt, loopt

velen vermoeden, om, ook

onverhoeds en tegen

bij

men

ernstiger gevaar dan

schijnbaar onschuldige wijzigingen,

zijn bedoeling,

voor eens en voor

altijd

van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's

Calvinisme en revisie. - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's