Locus de Consummatione Saeculi - pagina 347
College-dictaat van een der studenten
15
CoUeg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
dualisme tusschen kerk en magistraat getrokken en wel het Anabaptisme.
Grod. Ziehier het
spiritualistisch II.
De tegenstelling met Rome.
De Gereformeerde theologen hebben de neer we nu door de lijntjes aan-
met Rome gemeen. Wan-
eerste splitsing
duiden de organische verschij-
God
ning van spiritueel en temporeel
de kerken, ander-
zijds steden 't
dat
we
dan krijgen
leven,
eenerzijds
en dorpen.
Christus
Punt van verschil was, zij
uit
deze temporeele
macht de verschillende vereiniteiten
Vorsten
sou-
van de vorsten
of republieken lieten afdalen,
één woord de temporeele van God ging
in
Souvereiniteit
Steden ew Oorpen.
'Plaatsel: Kerken.
in verschillende rijken uiteen.
De
Souvereiniteit van een vorst daalde
weer
af naar de steden en dorpen.
de Souvereiniteit door God op Christus gelegd, die als Koning zijner kerk optreedt. Uit Christus daalt die spiritueele macht rechtstreeks zonder tusschenschakel af naar de onderscheiden plaatselijke kerken. Tegenover de Anabaptisten mainteneerden de Gereformeerden het goddelijk karakter en de realiteit van het gezag. De Anabaptistische voorstelling zou er In het geestelijke
is
toe leiden al het gezag aan de ongeloovigen in handen te laten, en dat moest dan weer leiden tot verdrukking van Christus' kerk. Scheidt de kerk zich af
van de wereld dan moet
in die
kerk of een nieuw
civiel
alle kerkelijk bestuur ontaardt in anarchie. Dit laatste zien Jan van Leyden te Munster en in de „Naaktloopers".
gezag ingesteld of we bewaarheid in
m. De voorstelling van Erastus. Van Godswege God
gaat alle souvereiniteit
over op de overheid.
Van de overheid splitst
ze zich in tweeën, kerk en magistraat.
De
speciale stelsels van het territoriaal
systeem
in
Toen de Paus
werkelijke eenheid van alle kerken
Kerk
Magistraat
we
Luthersche landen laten
hier buiten bespreking.
als
was
weggevallen, verheugden de vorsten zich zeer. Ze hadden lang genoeg onder de
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's