GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 347

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 347

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

15

CoUeg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

dualisme tusschen kerk en magistraat getrokken en wel het Anabaptisme.

Grod. Ziehier het

spiritualistisch II.

De tegenstelling met Rome.

De Gereformeerde theologen hebben de neer we nu door de lijntjes aan-

met Rome gemeen. Wan-

eerste splitsing

duiden de organische verschij-

God

ning van spiritueel en temporeel

de kerken, ander-

zijds steden 't

dat

we

dan krijgen

leven,

eenerzijds

en dorpen.

Christus

Punt van verschil was, zij

uit

deze temporeele

macht de verschillende vereiniteiten

Vorsten

sou-

van de vorsten

of republieken lieten afdalen,

één woord de temporeele van God ging

in

Souvereiniteit

Steden ew Oorpen.

'Plaatsel: Kerken.

in verschillende rijken uiteen.

De

Souvereiniteit van een vorst daalde

weer

af naar de steden en dorpen.

de Souvereiniteit door God op Christus gelegd, die als Koning zijner kerk optreedt. Uit Christus daalt die spiritueele macht rechtstreeks zonder tusschenschakel af naar de onderscheiden plaatselijke kerken. Tegenover de Anabaptisten mainteneerden de Gereformeerden het goddelijk karakter en de realiteit van het gezag. De Anabaptistische voorstelling zou er In het geestelijke

is

toe leiden al het gezag aan de ongeloovigen in handen te laten, en dat moest dan weer leiden tot verdrukking van Christus' kerk. Scheidt de kerk zich af

van de wereld dan moet

in die

kerk of een nieuw

civiel

alle kerkelijk bestuur ontaardt in anarchie. Dit laatste zien Jan van Leyden te Munster en in de „Naaktloopers".

gezag ingesteld of we bewaarheid in

m. De voorstelling van Erastus. Van Godswege God

gaat alle souvereiniteit

over op de overheid.

Van de overheid splitst

ze zich in tweeën, kerk en magistraat.

De

speciale stelsels van het territoriaal

systeem

in

Toen de Paus

werkelijke eenheid van alle kerken

Kerk

Magistraat

we

Luthersche landen laten

hier buiten bespreking.

als

was

weggevallen, verheugden de vorsten zich zeer. Ze hadden lang genoeg onder de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 347

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's