Locus de Consummatione Saeculi - pagina 766
College-dictaat van een der studenten
434 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). 3. Het derde beginsel, dat vooral uitgekomen is in den strijd met OldenharneveU en Uitenbogaert en de Loevesieinsche factie, is, dat zij de Overheid
beschouwden
God
als een souverein, die niet aangesteld is door Christus,
zelf naast Christus, zoodat er
twee koningen
zijn,
1".
maar door
Christus als Koning
over Zijne kerk;
2*^. de koning over het land als de aardsche vorst, zoodat er dus een juxtupositie en coördinatie en geen subordinatie plaats grijpt.
4".
liet vierde beginsel is,
bij alle
volkeren
is
dat de Overheid natura sua door communis Gratia
ingesteld en dat svj dientengevolge qualitate magistrcdus pro-
ceder e nequit ut iuribus circa sacra fruatur. Het bewijs daarvoor is in het begin der § reeds geleverd. Wanneer nu de kerk aan de Overheid eene bemoeiing met kerkelijke zaken toestaat, metter-
omdat dit uit het ambt van den magistraat als zoodanig voortvloeit, dan kunnen natuurlijk de Overheidspersonen ook ongeloovigen zijn en dit juist leidt tot verwoesting der kerk en schending van de eere van Christus. Uitdrukkelijk zeiden daarom onze Vaderen e qualitate magistratus in se ius hoc non procedere, zoodat ze de bem.oeiing van de Overheid met de kerk dan ook niet afleiden uit het feit, dat er een magi.straat is, maar uit het feit, dat er een persoon is, die een magistraatsambt bekleedt, zooals a. Marck het uitdaad,
drukte 5**.
e
Het
coniunctione magistratus cimi persona Ghristiana. rijfde beginsel
volgen heeft, deelen
maar
het
is, dat de Overheid de dicta ecclesiae niet blindelmgs te jus discretionis et approbationis, het recht om zelf te oor-
bezit.
Dit zijn de eigenlijk dieper liggende beginselen, die onze Vaderen op grond
van de Schrift met kracht voorstonden, metterdaad goede beginselen, welker verdediging wij van harte moeten bijvallen. Wat onze Vaderen daarentegen leerden van de bemoeiing van de Overheid met de ketterij, afgoderij en valschen godsdienst, is met die beginselen in strijd en in hun systeem ingeslopen langs Byzantijnschen weg. Dit kwam, doordat ze in Kome eene beschouwing van den magistraat vonden, welke zij ook van Rome hebben overgenomen, die aan de theocratie in Israël, aan eene niet meer bestaande en geldende bedeeling ontleend was.
Waarom 1".
is
Wanneer
nu hun theorie
in strijd
geweest met bovengenoemde beginselen?
ze leeren, dat Christus heeft een eigen Koningschap en onder-
danen qualitate credentium, die qualitate civium tegelijk subjecten zijn van een anderen magistraat, en wanneer ze daaruit afleiden, dat de Overheid in sacris niets te zeggen heeft, omdat in de ecclesia de souvereiniteit van Christus geldt, dan moet deze distinctie ook toegepast op de magistraatspersonen. Bij den keizer van Duitschland moeten we b. v. onderscheiden tusschen twee dingen: 1. als vorst di-aagt hij do kroon, 2^ hij is Christen. Nu mag
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's