GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 566

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 566

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

234 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

dan door Hem,

gegeven,

ons voor Zich daagt en ons

in de consciëntie

die

innerlijk bewerkt.

In Rom. 13 en andere plaatsen zagen we, dat in 't algemeen de gehoorzaamlieid en onderwerping van den onderdaan aan de Overheid in de consciëntie

bindend

vastligt. Dit is eisch

en aan dien eisch beantwoordt ook de

i-ealiteit,

want groot is de gedachte daarvan bij alle volkeren. Die macht kan alleen door God worden uitgeoefend en zoo haft dus God de Heere niet alleen door het charisma van staatkunde, ynaar ook door de orulerwcrping aan de Overheid de

In

onderdanen

der

consciëntie

tegelijk zijn

„zegel en sanctie"

gesteld op de

magistrale macht.

Thans

de

s

p

i

i

u a

t

de controvers

ons nog

rest r

i

1

s t

i

s c h-d

u a

1

i

s t

i

s c

h e

met de Anabaptisten en richtingen

in

a1ge

't

m e e n.

De Gereformeerden hebben steeds met alle overige Christenen beleden, dat de Overheid uit God is, eene instelling des Heeren, en dat het in 't algemeen niet in strijd is met 't karakter noch met de roeping van den Christen zich ook op staatkundig gebied te bewegen. Daartegenover nu beweren I.

de Anabaptisten, dat het den Christen niet voegt zich met politiek

omdat de staatkunde, de Overheid en de

etc.

in

te

laten,

politiek behoort tot het terrein der

ze, daarom past het den zonde besmette en bezoedelde wereld, die zelf wederom bezoedelend werkt, te vermengen, in te laten of er deel aan te nemen. Deze controvers is niet slechts beperkt tot de Anabaptisten, maar deze dwaling is algemeen. Ze is zoo oud als reeds ketterij in deze wereld inkwam

wereld. 'O xóofioq öi^oq èv vüt :iovrjQ(b xelxai, zeggen

wedergeborene niet zich met deze door de

en zal blijven

Deze

ketterij

en noodzakelijke

geen

verzinsel

ketterij,

Het menschelijk

ulmvcav, ze is geen accidenteel toeval. van dezen of genen, maar een consequente

de ewtélsicc r&v

tot aanis

voortkomt

die

uit de aloglcltelt

geworden

van het menschelijk

door de zonde nawerking in de verkeerde lijn is nog vaak zichtbaar in den wedergeborene. Het is geen zuivere spiegel meer om het beeld der waarheid op te vangen, maar een gescheurde spiegel, die het beeld valsch terugkaatst. Zoo ontstaan er allerlei neigingen in den mensch, die geen afspiegeling der waarheid zijn, en de ketterij ontstaat, ivanneer men die neigingen gaat kristalliseer en. Het geldt hier een verkeerde strooming door de geheele wereld, niet alleen onder Anabaptisten, maar ook onder Gereformeerden en Lutherschen, Roomsche en Grieksche kerk. De k e 1 1 e r ij bestaat h i e r i n. d a t m e n d u a 1 i s t i n s p i r i t u a-

hart.

verdorven

1 i

s t

i

s c

monist

h

in

hart,

menschelijke

e

n

zin

gelijk

natuur,

is;

pantheïstischen

ligt

dualist zin

het

in

moest

verkeerd

is

en ook

spiritualistischen zijn,

maar

in

de

de

zin

niet,

alsof

men

dualist in dien „schroffen"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 566

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's