Calvinisme en revisie. - pagina 16
u te
rijk,
veelzijdig
te
en te alomvattend
om
is,
haar Goddelijke
volheid in één enkele bedding van het menschelijk leven te doen
uitstroomen, kiest ze meerdere beddingen, AYaaruit volgt, dat elk
van God voor zichzelven wel staan moet en mag
kind
overtuiging, relatief
absolute
niet
als
de
dat
zuiverste in
is;
waarin
bedding,
maar zonder
dien zin te maken,
de
ooit hij
van
pretentie
het
de overige zij-beddingen,
stroom behoorende, zou afsnijden.
den
tot
dat
in de
zich voortbeweegt, de
hij
En
voorts
hgt het in den aard der zaak dat zulk een principieele geestesrichting
tot
een eigen realiseering van de Christelijke religie op
van ons menschelijk leven moet
heel het terrein
niet alleen een eigen kerkformatie, een eigen
en
een
eigen
staatkundig,
maar ook een
theologie,
maatschappelijk
en
leiden,
vorm van
en alzoo
eeredienst
eigen usantie voor het
huiselijk
scheppen
leven
zal.
Dit kan niet anders, overmits de bedding voor zulk een geestesrichting
slechts in zulk een periode der historie
waarin
ven,
het
over
raakte,
en,
schelijk
leven
zijn
religieus beginsel tot zijn
elk
wordt uitgegra-
vohe spankracht
ander motief triomfeerende,
deed schudden
heel
ge-
het men-
op zijn grondvesten en het in
al
vertakkingen beheerschte.
Nu
staat
het historisch vast,
en het
is
niet
wel voor tegen-
spraak vatbaar, dat het Calvinisme metterdaad aan deze gestelde
kenmerken beantwoordt. Het Calvinisme is geen paganistisch insluipsel, maar principieel tegen de insluiping van aüe paganisme in Christus' Kerk gekeerd. Het dankt zijn oorsprong niet aan een humanistisch
pogen,
om
de
kerk te secularizeeren, maar heeft
en den Kosmos zoo scherp Evenmin is het Calvinisme uit den Philosophischen hoek gekomen, want de verdorvenheid, ook der mende
tegenstelling
tusschen
Christus
mogelijk doorgezet.
schelijke rede, is hoeksteen
van het Calvinisme niet dommelijkheid. Het
is
van
zijn
bouw. Ook schuilt de kracht
in een psychologische of nationale eigen-
niet uit psychologische variatie te verkla-
overmits mannen van allerlei temperament, karakter en sympathiëu het aankleefden en voortplantten; noch ook bond het zich aan een bepaalde nationaliteit, maar wierd even dapper
ren,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's