GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 430

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 430

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

§

De theologische en de

4.

Alle

ri'jf

facnlteUen hebben

vier overige faculteiten.

dit gemevii,

dat wel in de Gratia Communis,

e)i.

dat ze wortelen In de Gralla

maar met

betrekking

tot

de Gratia

Speclalis loopen ze geheel uiteen.

Ook de

Theologie

als

wetenschap

wortelt

in de

Gratia Communis,

in zooverre ze

1^

uit

pel0k

te

de Gratia

Communis

onderzoeken en

te

het instrument ontvangt

om

luetenschap-

concludeeren;

2^ door de Gratia Communis in den zondaar nog de Scintillae religionis haar object aan de reëele menschheid kan aansluiten en

vindt, loaardoor ze

S^

hare

als

niet

absoluut

noodig

voor

de

zaliging

der

uitverkorenen,

noodwendigheid evencds de overige faculteiten, vindt in het bestrijden van de machten der verderving, in het uitdagen van de onachten tot betoon van al haar kracht en in het uitbrengen van die absolute

naar den Raad Gods aan de menschprijs van Zijnen Naam. Hetgeen daarentegen de theologische faculteit van de vier overige onderscheidt, is tweeërlei: V. haar object; 2'^. haar methode. Logos, rechtsorde, soma en natuur zijn coördinata, tnaar God is geen coördinatum van deze vier. Ook buiten zonde zou de ivetenschap van de kennisse Gods derhalve in geheel andere verhouding tot haar object hebben gestaan, maar alsdan zou haar methode althans dezelfde geweest zijn als die der overige faculteiten, daar ook zij uit den mensch en uit den Kosmos de kennisse Gods zou hebben verworven. In dit laatste echter brengt de zonde verandering, omdat bij de overige faculteiten het object zelf door de zonde is aangetast, hier niet. God blijft dezelfde Het verschil tusschoi den staat buiten en met zonde ligt hier dus alleen in het subject. Het kan God niet meer vinden ot dit nu brengt de noodzakelijkheid mede, dat hun de kennisse Gods in een Revelatio Specialis moet gegeven volle menschel'ijke ontwikkeling, die

heid als levenstaak gegeven ivas

tot

en dat in het subject zulk eene verandering moet ivor den teweeggebracht,

waardoor het bekwaam ivordt om deze Revelatio Speclalis in zich op te nemen. De wetenschap der theologie kan dus cdleen ontstaan en zuiver loopen, zoo zij beschikt over het logisch instrument en over de aansluiting aa))

de

reëelt

menscliJieid,

geUjk de Gralia Communis die poneert, en

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 430

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's