Locus de Consummatione Saeculi - pagina 51
College-dictaat van een der studenten
49 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). ZOO
veyiQÓv loTiv,
ook
is
2
Col.
van
is
Tot op zekere hoogte hier
11.
:
zonder de iverken dood.
het geloof
hierin, dat het oêfia afgescheiden
besnijdenis en
noemt deze
„totmn pro
De dood
bestaat
dus
het Ttvsvfia.
van
belang.
jiarte"
Paulus handelt hier over de
ccné'tidvaig
tov acó^atog
xrjg occQKÓg,
uitdrukking aanduidt, dat dus voor Paulus' besef in het sterven een anUSvcig
ivelke
TOV acSfiaxog lag.
Oude Testament vinden we niet die veelheid van uitdrukkingen. Toch wordt ook daar een duidelijk onderscheid gemaakt tiisschen wat naar de Scheool ging en het lijk, dat op aarde soms vertreden of ook door de honden verscheurd werd {cf. onze Statenvertaling „doode lichamen"). Volgens de Schrift heeft er derhalve bij den dood eene separatie van ziel en lichaam plaats. Het is separatie, daarop moet volle nadruk worden gelegd. Het is niet eenvoudig het ivegiverpen van een gebruikt kleed, zooals het BationaUsme In
het
de
het
zoodat ive door den dood voor goed van het lichaam af zouden zijn en
loil,
ziel als
Men
vleesches.
dood
de
een geest zou voortbestaan.
leeft
i7i
is
aan de wederopstanding des nadruk en met klem ivorden geleeraard
de gemeente niet meer in het geloof
Daarom moet weer met
vollen
:
separatio, geen uitschudding. Separatio
is alleen
mogelijk tusschen
Zooals men kan spreken van Daarom volgt deze leer rechtstreeks uit die der dichotomie. Van kleederen scheidt men niet, men dankt ze af. Door uitdrukkingen als ïv.8v6ig en dergelijke late men zich dus niet op het dwaalspoor brentivee substanties,
die elk een apart bestaan hebben.
man
separatio
tusschen
gen.
en lichaam zijn ook na de separatio twee moynenten volgens de opvat-
Ziel
en
vrouiv.
ting der Schrift.
VI. Verkeert de anima intermedius of niet?
a
corpore separata
in
een status
De locus over de Eschatologie is een der moeielijkste loei van de Dogmatiek. komt mede hiervandaan, dat hij een der minst ontwikkelde loei is. De Boomsche kerk had hem meer ontwikkeld vóór de Hervorming. Zij deed er meer aan dan Calvijn, Luther of Zwingli. Dit blijkt reeds terstond hieruit, dat een denkbeeld als van liet vagevuur onmogelijk eeuwen lang zou hebben kunnen 1.
Dit
blijven
voortbestaan,
als het niet
door geleerden
(o.
a.
Augustinus, Gregorius de
was verdedigd geworden. Doch tevens volgt hieruit, dat er aanleiding voor deze voorstelling yyioet zijn geweest. Dat vagevuur heeft dan ook de geheele ontivikkeling van ae Boomsche kerk belieerscht en historisch is tvel de Beformatie door
groote)
den aflaathandel ontstaan,
maar
deze aflaathandel vloeide juist vooti uit de leer
van het vagevuur. Anders zou de hiërarchie nooit zoo ver zijn gegaan. Zoo dankt dus de Beformatie hare opkomst aan de reactie tegen deze Dit maakte, duf in de dagen der Hervorming al de actie van kerk en 4
leer.
theo-
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's