GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 51

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 51

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

49 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). ZOO

veyiQÓv loTiv,

ook

is

2

Col.

van

is

Tot op zekere hoogte hier

11.

:

zonder de iverken dood.

het geloof

hierin, dat het oêfia afgescheiden

besnijdenis en

noemt deze

„totmn pro

De dood

bestaat

dus

het Ttvsvfia.

van

belang.

jiarte"

Paulus handelt hier over de

ccné'tidvaig

tov acó^atog

xrjg occQKÓg,

uitdrukking aanduidt, dat dus voor Paulus' besef in het sterven een anUSvcig

ivelke

TOV acSfiaxog lag.

Oude Testament vinden we niet die veelheid van uitdrukkingen. Toch wordt ook daar een duidelijk onderscheid gemaakt tiisschen wat naar de Scheool ging en het lijk, dat op aarde soms vertreden of ook door de honden verscheurd werd {cf. onze Statenvertaling „doode lichamen"). Volgens de Schrift heeft er derhalve bij den dood eene separatie van ziel en lichaam plaats. Het is separatie, daarop moet volle nadruk worden gelegd. Het is niet eenvoudig het ivegiverpen van een gebruikt kleed, zooals het BationaUsme In

het

de

het

zoodat ive door den dood voor goed van het lichaam af zouden zijn en

loil,

ziel als

Men

vleesches.

dood

de

een geest zou voortbestaan.

leeft

i7i

is

aan de wederopstanding des nadruk en met klem ivorden geleeraard

de gemeente niet meer in het geloof

Daarom moet weer met

vollen

:

separatio, geen uitschudding. Separatio

is alleen

mogelijk tusschen

Zooals men kan spreken van Daarom volgt deze leer rechtstreeks uit die der dichotomie. Van kleederen scheidt men niet, men dankt ze af. Door uitdrukkingen als ïv.8v6ig en dergelijke late men zich dus niet op het dwaalspoor brentivee substanties,

die elk een apart bestaan hebben.

man

separatio

tusschen

gen.

en lichaam zijn ook na de separatio twee moynenten volgens de opvat-

Ziel

en

vrouiv.

ting der Schrift.

VI. Verkeert de anima intermedius of niet?

a

corpore separata

in

een status

De locus over de Eschatologie is een der moeielijkste loei van de Dogmatiek. komt mede hiervandaan, dat hij een der minst ontwikkelde loei is. De Boomsche kerk had hem meer ontwikkeld vóór de Hervorming. Zij deed er meer aan dan Calvijn, Luther of Zwingli. Dit blijkt reeds terstond hieruit, dat een denkbeeld als van liet vagevuur onmogelijk eeuwen lang zou hebben kunnen 1.

Dit

blijven

voortbestaan,

als het niet

door geleerden

(o.

a.

Augustinus, Gregorius de

was verdedigd geworden. Doch tevens volgt hieruit, dat er aanleiding voor deze voorstelling yyioet zijn geweest. Dat vagevuur heeft dan ook de geheele ontivikkeling van ae Boomsche kerk belieerscht en historisch is tvel de Beformatie door

groote)

den aflaathandel ontstaan,

maar

deze aflaathandel vloeide juist vooti uit de leer

van het vagevuur. Anders zou de hiërarchie nooit zoo ver zijn gegaan. Zoo dankt dus de Beformatie hare opkomst aan de reactie tegen deze Dit maakte, duf in de dagen der Hervorming al de actie van kerk en 4

leer.

theo-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 51

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's