GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 32

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

College- dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

Hoe wordt ons dat

in

wereld

die is

ook

zoo

ingericht,

de

natiën en stammen, en volk gaat

aanzien

en

Oude Testament voorgesteld? Antwoord:

die Scheool in het

ran de

Sclieool een mechanisch duplicaat

Scheool. volk,

bij

eenvoudige geslachten,

Ook

stam

plaatsen

in

bij

ivereld bestaat. Gelijk de

die

stam

der

;

eere

Scheool zijn

allerlei

er zijn geslachten

van

en der oneere. „Ver-

zameld worden tot zijn volken" is een uitdrukking, die herhaaldelijk in het Oude Testament voorkomt. Dit nu is een begrip, dat wij bij ons „graf" niet hebben, maar dat alleen naar de genoemde voorstelling zin heeft. Dat er rang en stand is, blijkt uit Jes. 14 4 vv. de beschrijving van de komst van Nebukadnezar in de Scheool en dat er geslachten en stammen zijn, volgt uit het gezegde van Jakob in Gen. 42 38, toen zijne zonen Benjamin met zich wilden meevoeren naar Egypte, dat hij dan in droefenis tot zijn zoon in den Scheool zou afdalen. Denk ook aan een dergelijke uitdrukking van David na den dood van het kind van Bathseba. :

:

dus uitgedrukt, dat de ordeningen ran het leven niet alleen maar ook voor hiernamaals. Ziedaar de eerste „Ansatz" voor het koninkrijk der hemelen, voor het rijk der glorie. Dat mist de phiIn de Scheool

ligt

voor de aarde bestaan,

voor houdt, dat het met dit leven is afgedaan. De meesten gelooven nog wel aan een voortbestaan der ziel, maar denken, dat het na

losoof, die het er

den dood met In de

dit

en dezen

leven

Scheool

«óöfios

uit

een substraat van

is.

Daarvan

is

de Scheool de

aardsche leven; het

is dus Zoo ligt daarin de eerste kiem voor het geloof in de opstanding der dooden, de wederopstanding des vleesches. In die Scheool wordt dan ook de tegenwoordigheid Gods gedacht: Ps. 134 8 „of sloeg ik mijn bed op in de Scheool, Gij zijt daar"; want de slaapkamer is natuurlijk meer en beter dan de studeerkamer beeld van de Scheool. Doch God is daar niet meer de werkzame God. 't Is, alsof de tegenwoordigheid Gods daar een gestaakte, een opgeschorte is, zoodat er geen leven uit voortkomt, cf. Ps. 88 11. „Zult Gij wonder doen aan de dooden?" een vraag, die niet altijd een pertinente negatie uitdrukt. Het denkbeeld komt bij den dichter op „als God eens een wonder deed in die Scheool!"; een beslist antwoord daarop heeft hij nog niet hij staat er nog voor. „Zou het zijn kunnen, dat de dooden weer opstonden en U loofden?" En dan in vs. 13 weer een vraag „zou de openbaring van de wonderen des Heeren ook in de Scheool kunnen plaats hebben?" (Het woord Q\\*3") in vs. 11 laat twee vertalingen toe; of die

negatie.

met den dood

is

dit

niet gedaan.

:

:

;

de zin deze „zoudt Gij een wonder doen aan die hen doen opstaan om U te loven; zou dat wonder geschieden?" öf van den stam n31 met de beteekenis „van het zwakke"; waarin het schimachtige, het wezenlooze van den toestand in de Scheool zou liggen.)

van

„reuzen"

reuzen

in

de

en dan

Scheool,

is

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's