GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 40

College-dictaat van een der studenten

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

38 Colleg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

dat leven in

3^.

derhalve

glorie;

Dat

P

Kanaan was

voor zoover het uitblonk in ultwtndiyc

zalig,

niet spiritualistisch.

de drie factoren van de heilige Openbaring Gods.

zijn

Niet egoïstisch.

Als Israël naar Babel

is

weggevoerd, dan

dit zijn

is

ellende,

waarover de

herhaalde klacht gaat: dat het Gods tempel en dies de zichtbare tegenwoor-

Gods

digheid

„Eer vergete mijne rechterhand zichzelve, dan dat ik u

derft.

^

vergete, o Jeruzalem."

Als David in de woestijn moet omzwerven en ronddolen, dan uit zich zijn bange zielskreet in het: „Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstroomen,

schreeuwt mijne

alzoo

ziel

tot

U,

Wanneer

o God.

zal ik ingaan en voor

Gods aangezicht verschijnen?"

En

„Mijne ziel is begeerig en bezwijkt ook van vervoorhoven des Heeren." „Ik koos liever aan den dorpel in het huis mijns Gods te wezen, dan lang te wonen in de tenten der goddeloosheid." „Och, dat ik toch al de dagen mijns levens mocht wonen in de voorhoven des Heeren!" In Kanaan was het gelukzalig, omdat daar de gemeenschap met God werd gesmaakt. in

langen

2.

de

AHet individualistisch, maa?' organisch.

Zoo was l)ijna

84 heet het:

Ps.

naar

nooit

in

Kanaan de openbaring van Gods

als

burger

op den voorgrond.

gegroepeerd. De regeeringsvorm

Agrarisch zijn de Israël

bestaat

is in

heerlijkheid.

Het

hierin,

niet

Israëliet treedt

stammen

oorsprong en wezen patriarchaal.

stammen aan elkander verbonden. En

alleen

De

zijn geslachten, in

dat

de heerlijkheid van

de enkelen in vrede en geluk leven,

maar dat het volk als organisch geheel bloeie en groeie. Als over Benjamin de ban moet worden voltrokken, dan is het de klacht, dat er een stam van Israël

is

uitgevallen

stammen weer 3*.

en

alle

moeite

is

er

op gericht

om

die eenheid der

te herstellen.

Niet spiritualistisch.

Er heerscht integendeel een kosmische of somatische opvatting. Hoe heerlijk voor een. Israëliet ook de gemeenschap tusschen God en de ziel is, altoos moet de uitwendige toestand er aan beantwoorden, anders is er voor hem geen zaligheid. De inwendige vrede moet van den uitwendigen zegen vergezeld gaan. Wanneer wij nu de christelijke Openbaring in het Niemoe Testament omtrent het einde der dingen raadplegen, dan vinden wij het eigenaardig karakter harer voorstelling ook juist in de drie aangegeven momenten: a. wederopstanding des vleesches (boven sub 3"); h. de licorlijkhcid van li^t Lichaam van Christus (boven sub 2");

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's