Calvinisme en revisie. - pagina 24
22
werk des menschen ten goede kon denken, dan in een werk Gods steunende, daarom beleed het de Praedestinatie. Omdat het God God wilde laten en dus waar iïy sprak, zwijgen voor het schepsel betamelijk keurde, daarom beleed het de autoriOmdat het God God wilde laten, en desteit der Heilige Schrift. wege den band van zijn Verbond absoluut liet gelden, daarom beleed het de wondere icerking der verbondsgenade. Omdat het God of
wil
wil en
God wilde
laten, en
dus de zedelijke vraag naar onze schuld niet
maar organisch moest daarom beleed het vatten, gelijk niet slechts een erfelijken zondesmet, maar ook als oorzaak van dien erfsmet een erfelijke schuld. En zoo ook, omdat het God God wilde laten, en dies aan zijn Wet heel het menschelijk leven onderwiep, daarom, en daarom alleen, drong het Calvinisme individueel mocht nemen, gelijk wij dit doen,
de menschheid voor God
staat,
op het scherpste Puritanisme. Bij
elke andere verklaring blijft het Calvinisme
u
als historisch
verschijnsel een raadsel. Zegt ge toch, dat in „de Praedestinatie"
het eigenaardig kenmerk van het Calvinisme Hgt, Calvinistische landen een lijdelijke bevolking
in
van
alle
dan zoudt ge
moeten vinden,
goed werk aflatende, en in onaandoenlijke ruste afwach-
tende, of er al dan niet verkiezing
werken
ging. Ja,
dan kon het
van het werk Gods, en een zoo volkomen ontzeggen van alle waardij aan het werk des menschen, zou uitgeloopen zijn op schandelijk Anti-
niet anders, of een zoo besUst op den voorgrond stellen
nomianisme.
Vindt ge nu echter, hiermee
in strijd, overal
waar het
Calvi-
nisme zegevierend intoog, in Genève en onder de Fransche Hugeuoten, in Schotland en in de Nederlanden die tegen Spanje worstelden,
en
zeker
niet
het minst in de opkomst van Amerika's
eerste Staten, een ontplooiing van die geheel de gedaante lijk
puriteinschen ernst, die tegen aUe zonde toornt en niets door
de vingers de
werkzaamheid op elk terrein, van het volks wezen verandert, een zede-
ziet,
en een zorge voor armen en lijdenden, zooals na
schoone dagen
springt het toch in
van .Jeruzalem nauwlijks gekend was, dan het oog, of dat ge hier een onverklaarbaar
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's
![Calvinisme en revisie. - pagina 24](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/calvinisme-en-revisie/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 51 Pagina's