Locus de Consummatione Saeculi - pagina 348
College-dictaat van een der studenten
16
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). plak
Rome
van
gezeten.
Niet, dat
kwamen, door middel van hun
de Pausen zoo verkeerd deden, neen, ze
nuntii, op togen de willekeur der vorsten
en
tegen verdrukking van het volk. De vorsten werden nu zelfstandig, elk in zijn eigen land. Thans wierp zich ook de vraag op, hoe hunne verhouding tegen-
over de
kerk
zijn zou.
Niemand
wilde,
waar de
plaatselijke
kerken zelfstan-
digheid hadden, het overwicht aan de kerk verzekeren; wel echter kon bij de vorsten de neiging opkomen zich de suprematie over de kerk toe te eigenen.
En toen
men
het stelsel opgekomen, wat
is
naar Erastus noemt, dat in ons
land door Oldenbarneveld en Remonstranten verdedigd, door Trigland, Walaeus en de Gereformeerde Theologen principieel is bestreden. (Dergeliike afbeeldingen
vindt
men
om
macht
de sphtsingen der
duidelijk voor te stellen
ook in hunne werken).
In die drieledige tegenstelling
dat de Gereformeerde Dogmatici lang-
is het,
kwamen om
voor de kerken absolute autonomie te handhaven. Dit begrip is dus niet reeds bij Calvijn opgekomen, maar is een product van den strijd met de vorsten over de zelfstayidigheid van de kerk tegenover de Overheid. In ons land is het opgekomen in den tijd van Oldenbarneveld, dus in de tweede periode van het optreden der Gereformeerden. Zoo kwam de zaak tot meer diluciditeit. Toch bleef grondfout, dat ook niet Voetius het vraagstuk omtrent de verhouding van kerk en staat principieel uit den wortel van de Openbaring liet opkomen. Onze Gereformeerde Dogmatici geven in hun Dogmatieken te veel of te weinig. Bedoelden ze enkel regeling van het regimen ecclesiae, dan te veel bedoelden ze daarentegen een dogma-
zamerhand
tot
het begrip
;
Deze locus de Magistratu is dus nog nooit principieel in de Dogmatiek geconstrueerd.
tische uiteenzetting,
Daarom
dan
te weinig.
doet, gelijk in de § blijkt. Professor
Kuyper
hier een poging tot con-
structie.
Keeren we dan wieder tot de § terug. komt dan de vraag aan de orde, waar deze locus thuis hoort. In de pa]'ag}-aaf worden drie momenten genoemd: In den locus de Magistratu ligt 1". het Regimen Dei. De beantwoording I. der vraag, hoe God de Heere als Souverein zijn regimen over het menschelijk geslacht op aarde uitoefent, moeten we dus daar zoeken, waar in de Dogmatiek over het Regimen Dei gehandeld wordt. Dit geschiedt in den Locus de Providentia, waarin behandeld wordt de gubernatio, de procuratie, van God uitgaande tot instandhouding van Zijn schepsel. Tot dezen locus moeten we Allereerst
om den wortel van recht en staatsbestuur te vinden. Hierin het bestuur van God over het leven der menschenkinderen liierin, hoe dit leven aan vaste wetten en rechten gebonden is en hoe God door menschen dat regimen laat terug
;
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 348](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's