Locus de Consummatione Saeculi - pagina 599
College-dictaat van een der studenten
267 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek). stond
ook
de zaak in Israël. De koning van Jeruzalem had niets te maken er in Bethlehem of een andere Ü2Z* gebeurde, want daar deden
met hetgeen zo
hun eigen zaken
houding
maar
af,
hij
zorgde voor de zaken van het
rijk, zijn ver-
het buitenland en de zaken, betreffende het leger; terwijl alle
andere aangelegenheden afgedaan werden door eigen bestuurders, door selfgovernment, wat altijd op patriarchale wijze bleef voortbestaan. Die mannen, die elk in de I33i;* en de nnsU'Ö gezag uitoefenden, bleven ook daarom als oudsten van Israël in zekere i'elatie tot den koning staan, om V. op de koningskeuze invloed 2**. te oefenen en het verband van de rvjkseenheid en de autonomie van WÜ2V, tot
üinsro en m3N* jTS
te
regelen,
de belangen van het volk
bij
de volksrechten te beschermen en
om
voor
de rijksregeering op te komen.
Van de regelde
zekere
steden wordt niet gesproken, omdat het stadsleven in Israël zich naar het stamleven. In eiken stam was er een of andere stad tot hoogte gekomen. Daar woonde dan de iVC'J van de ï33ü', zoodat het
bestuur van de stad dan saam viel met het bestuur van de
I33U*.
Vervolgens is er het volgende nog aan toe te voegen. Toen naderhand de koningen in Israël weggevallen waren, is er geen anarchie ontstaan, maar bleef
de
patriarchale polyarchie voortbestaan;
zelfs in de ballingschap is de
behouden en daarna bij den terugkeer onder Ezra en Nehemia is het altoos dezelfde autonomische organisatie in Israël, waardoor het land geregeerd wordt en bestaat. Onder Alexander den Groote werd daaraan een eind gemaakt, toen op Grieksche wijze een ^ovh] in de steden en in Jeruzalem het Sanhedrin werd opgericht met een gewijzigd karakter. Doch deze verandering greep eerst plaats in de allerlaatste periode. Voor dien tijd hebben de "'Jpi steeds de autonomie en selfgovernment in stand gehouden. patriarchale
Na
al
tusschen
het
polyarchie
besprokene
door
is
Israël
nu
duidelijk,
de autoriteit, die verbonden
is
dat er een groot onderscheid bestaat
aan de
rvjkseenheid en het bestuur in de
ondergeschikte kringen.
De
theocratie als zoodanig geldt alleen voor de rijkseenJieid. B. v. in het huis-
God naar den aard van de schepping geen theocratische regeering want de vader wordt niet eerst door Gratia communis, maar door scheppingsordinantie als hoofd van het gezin en als drager van het gezag gesteld. Daarom kan in het huisgezin nooit sprake zijn van theocratie, evenmin ook daar, waar de patriarchale regeeringsvorm bestaat, maar alleen daar, waar sprake is van het regiment der rijkseenheid. Nu komt de vraag aan de orde Op welke wijze de rijkseenheid in relatie trad met de verschillende Q\yU*J en n"'U\\n, die in Israël volgens pr imogenituur over de lagere kringen heerschten. gezin heeft ingesteld,
:
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 599](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's