GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 369

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 369

College-dictaat van een der studenten

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

37

College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).

De regenboog ontstaat daardoor, dat op de donkerheid van het element, dat De zondvloed geko-

verderf aanbracht, het hcht van Gods zon zich afkaatst.

men

door regen. Gen. 7 vs. llö: „op dezen zelfden dag zijn

alle fonteinen des

grooten afgronds ojiengehroken, en de sluizen des hemels geopend"

het aanbreken van de eerste moesson na den zondvloed moest

bij Noach opkomen voor eene herhaling daarvan. Daarom moest het teeken met de wolken in verband staan en met de zon, het beeld van licht, blijd-

Bij

vv^el

vrees

schap en vreugde, waarin Gods aanschijn zich vertoont. De regenboog, van hemel tot aarde reikend, geeft het denkbeeld van de nauwe vereeniging, die er tusschen hemel en aarde bestaat. Eindelijk ligt in den vorm, in den ronden boog het heilige symbool van Gods trouw. De vroeger opgeworpen vraag of de regenboog ook voor den zondvloed bestond, behoort in den Locus de Creatione, en kan eerst dan behan-

geregend heeft voor den zondvloed, hetgeen Met de geologische verhoudingen moeten ook de metereologische veranderd zijn. In Gen. 2 vs. B komt dan ook deze passus voor: „want de Heere God had niet doen regenen op de aarde". Het menschelijk geslacht, dat met Noach begint, splitst zich in vs. 18 in Sem, Cham en Japheth. Nu treedt er een tot dusver onbekend element op. Er wordt n.l. een profetie gegeven over de drieërlei variëteit van het menschelijk geslacht. Elke variëteit ontvangt een stempel langs den weg van het atavisme van elk der drie (Sem, Cham en Japheth) waardoor zij zich zou teekenen. Sem, Cham en Japheth worden dan ook in de Schrift voorgesteld als drie broeders, die elk een volkomen verschillend karakter en temperament hebben en ieder eene absoluut verschillende variëteit representeeren. Aan den uitgang van dien stroom zien we het programma opgesteld, waarnaar de ontwikkeling van de variëteiten zich zal richten. deld, als het feit vaststaat, dat het

echter

niet

te

Opmerkelijk gratia

bewijzen

is,

is.

dat in vs. 26 de gratia specialis, zich afteekenend tegen de

communis, aan Sera verbonden wordt. Gezegend

van Sem ; en Kanadn

zijj

hem

een knecht

zij

de Heere, de

God

!

Vs. 27. God breide Japiheth uit, en hij ivone in Sems tenten.' hem een knecht.' „Jehova", „Heere", is de verbondsnaam van God in het

en

Kanadn

zij

bijzondere ge-

nadeverbond; de naam van het Eeuwige Wezen in de Gratia communis, is „God", als Schepper en Onderhouder van het geschapene. Toch wordt de G. Spec. niet zoo aan Sem verbonden, of er wordt aangeduid, dat de zegen der G. Spec. ook aan Japheth ten deel zal kunnen worden, maar dat alleen daardoor, dat Japheth in Sems tenten ingaat, d. w. z. in afhankelijkheid van de variëteit

Sem.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's

Locus de Consummatione Saeculi - pagina 369

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's