Locus de Consummatione Saeculi - pagina 271
College-dictaat van een der studenten
269 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
van een nieuw lichaam. De fout dezer nog heden ten dage in het Pantheïsme. Origenes dronk dit pantheïsme in door het Platonisch pantheïsme te Alexandrië de Vermittlungstheologen deden het op bij een Fichte en een Schelling, die tot eene gelijke conclusie zijn gekomen. Het is eene prlncipiëele kwestie, omdat het de principiëele vraag raakt naar de verhouding, de grenslijn tusschen Grod en zijne schepping. De principiëele scheiding toch van deze beide is tegelijk die van stof en geest. War ik dit door elkaar, vermeng ik beide, dan krijg ik het „geistleibliche" en weldra verdwijnt het stoffelijke, zoodat ik ten slotte niets overhoud dan het geeste-
nieuw lichaam
of
het procreëeren
Spiritualisten school evenzeer toen als
;
lijke alleen.
Heden ten dage vertoont
zich dit onder
twee vormen, wordt het
in twee
vcorstelUngen voorgedragen en wel:
dat er eene nova creatio corporis a Deo is;
1".
2",
„
De
procreatio corporis ab
„
„
anima
of per
animam
is.
meening, dat God een heel nieuw lichaam geeft, wordt door slechts zeer weinige Vermittlungstheologen voorgestaan, omdat het pantheïsme hen den anderen weg opdringt. eerste
Onder degenen, opinie a. tivee
die de tweede voorstelling voordragen, bestaat verschil
van
:
Sommigen redeneeren lichamen,
het
eene
is
aldus
:
wij
hebben niet één lichaam, maar
het zichtbare, het andere
is
eigenlijk
achter dat zichtbare
verscholen en slechts in kiem aanwezig. b.
Anderen
stellen zich dat zóó voor, dat het anégfia tov aoóncczog
nv&vfiutt,>icög
de wedergeboorte in den mensch inkomt.
bij
Nog anderen onderscheiden tusschen cüq^ en ocöficc en leeraren, dat de ziel den dood de occq^ verliest, maar dat het oafia aan de ziel blijft vasthangen en dus de eeuwigheid mee ingaat, terwijl de ziel zich dan uit de stoffen, die in de eeuwigheid bestaan, dat aè^a aanvult. Dit laatste wordt dan weer op drieërlei wijze verklaard: «. dat deze actie dadelijk na den dood begint; eerst bij de wederkomst des Heeren aanvangt; ^„ „ „ reeds vóór den dood plaats grijpt en wel door middel van y. „ „ „ het avondmaal. Onder degenen, die alzoo oordeelen en dus pantheïstisch de leer huldigen, dat ziel en lichaam eigenlijk maar ééne substantie uitmaken, bestaat bij de meest orthodoxen nog deze overtuiging, dat, als dat oafia nieuwe stoffen zal geassimileerd hebben en weer zichtbaar naar buiten zal getreden zijn, het dan toch altijd nog de menschelijke gestalte zal vertoonen. c.
bij
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 271](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's