Locus de Consummatione Saeculi - pagina 256
College-dictaat van een der studenten
254 College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
van
lijkheid
beslissing.
Tot
eene
decisie
komt
zoo
liet
Dat kan
nooit.
hierdoor gebeuren, dat Christus uit den hemel neerdaalt, zich aan het
alleen
hoofd stelt der kerk en de wereldmacht gaat bestrijden door goddelijke macht; dat Hij tegenover het geweld der wereld de almacht Gods
stelt.
dan ook metterdaad het verloop in de Apocalyps geteekend; zoo ook was het reeds aan Israël aangekondigd en voorgeteekend in de profetie, met
Zoo
is
name
in Psalm 2, Joel 4, Jer. 25. Psalm 2:1—9. Hier wordt het beginsel van
gesteld
de
:
koningen der aarde ageeren
slagen saam"
bedoeling
d.
om
zij
i.
richten eene foederatieve
zich aan de ordinantiën
de
niet ieder
Gods
op
macht
antichristelijke zichzelf,
maar
„beraad-
macht op en dat wel met de meer
te onttrekken. Zij willen niet
de gratie Gods" zijn. Dat is het karakter der antichristelijke macht. Daartegenover stelt de Heere zijn Messias. Juist daaruit blijkt het antichristelijke van hun opstand (vs. 6). Doch al wat die macht doet is ranum (vs. 1). Dat wordt geplaatst tegenover vs. 7 de vastheid van Gods raadsbesluit. En dan vs. 8 en 9 de Messias zal eens komen als een verpletterend vorst, die neerwerpt, die hen verplettert „met een ijzeren scepter", die hen verdoet
koning (VS.
„bij
2,
3).
:
:
door den adem zijns monds. Alzoo vinden we hier van den geheelen strijd.
in het kort het
program
9 s.s.). vs. 9 en 10 (Holl.) ongeveer dezelfde woorden van Openb. 14 14, 15. Het doelt dus op de eindvernietiging van de anti christelijke macht. Alle volken worden saamvergaderd, doordien God hen daartoe aanzet, ze trekken op naar het dal van Josafat (vs. 10, 11, 12)^ daar zal de Heere hen in de perskuip treden (vs. 13 s.s. cf. Openb. 16 16 HarmaJoal 4 (Holl. tekst 3
als
:
:
:
geddon).
Jeremia 25 persbak
:
15
s.s.
Weer
Weer
dezelfde profetie.
het treden van den wijn-
(zie b. v. vs. 30.)
Met het Jeruzalem in heerlijkheid (Joel 3 16 s.s.) kan niet het aardsche zijn^ want dat wordt hier bij de beschrijving van het oordeel (Jeremia 25 29) het eerst genoemd, maar het hemelsche. Behalve op deze cardinale plaatsen vinden we deze zelfde profetie toch nog meer aangeduid en wel in de „masooth" over de verschillende volken, waar dit oordeel aan het eind over ieder afzonderlijk gericht wordt Jes. 13 9 coll. :
bedoeld :
:
VS. 13,
Jes. 31 enz.
Een tweede trek dezer profetie» n is deze worden voltrokken niet door God, maar :
zal
Dat vinden we
in
Ps.
2 en
't
blijkt
dat het oordeel aan die
macht
bepaaldelijk door den Messias.
ook uit Ps. 110:1
(zie
ook
vs. 5
en
waar met „het hoofd over een groot land" de Antichrist wordt aangeduid.) Een derde trek: deze gerichtsoefHiiing gant vooraf aan de opstanding.
6,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 256](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's