Locus de Consummatione Saeculi - pagina 104
College-dictaat van een der studenten
102
College-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
De Heilige
1.
daaromtrent aanduidingen, want
Öclirift geeft
is
zij
gegeven
voor de kerke Gods op aarde.
Volgens die Schrift nu is die toestand een tvjdloose toestand. De vraag is derhalve: in welk licht beschouwt de Heilige Schrift den tijd? Zij laat hem, in den vorm, waarin wij hem kennen, heginnen en eindigen. Openb. 10
:
Kal a^ioasv
6.
on
xqÓvo? ovk
sarcci bti-
want het
Dit wordt dus uitgesproken als een zaak van zeer veel gewicht,
wordt gezegd met een eedzwering en dat deze eed uitgesproken
dus
Hem,
bij
Want
Hem
de Schrift stelt in Gen.
Sg SKtias xhv ovgavbv naï
is.
Ook
dit is niet
voor den
1
En
niet toevallig.
tijd
bij
kkï TTjv &(xlaaaav
trjv yijv
maar
toevallig,
wien wordt
een tweeërlei begin
;
opzettelijk. t.
w.
de afwisseling van licht en duisternis, dus nog niet onze tijdreke-
door
a.
? Bij
Schepper
die de
is
ning; want b. op den 4" scheppingsdag worden eerst zon, maan en sterren geschapen en gesteld als „othoot" voor de gezette tijden. In ieder geval dus, hetzij in meer algemeenen, hetzij in meer concreten zin,
in
Genesis
1
ontstaat de
tijd.
Vóór de afwisseling van
licht
en duisternis was
het „choschek" op aarde en door die afwisseling ontstaat de
de indeeling van den
Om
tijd
verder
altijd
En nu gaat
tijd.
weer aan de hand van
die afwisseling.
geen „choschek" en geen afwisseling van licht en en dus geen tijd. De Schrift geeft verder een tegenstelling tusschen hetgeen atcóviog èv tm alavi is en hetgeen h ra xQÓva is en plaatst het leven Gods altijd h tó» almvi Ps. 90 4. „Want duizend jaren zijn in uwe oogen, als de dag van gisteren
Gods troon evenwel
duisternis,
maar
is
altijd licht
:
enz."
;
ziedaar de verhouding.
Ook de ervaring van het leven bevestigt dit, dat de tijd alleen merkbaar waar zich een afwisseling van toestanden voordoet. Aan de Noordpool b. v. is door de lang aanhoudende duisternis geen waarneming noch besef van tijd. Ook wij hebben in den droomeloozen slaap geen waarneming van tijd. Evenmin, als wij in een bewusteloozen toestand, in bedwelming verkeeren. De tiid kan alleen waargenomen door middel van een klok of door het zien van de
is,
verandering, de wisseling der toestanden. Zal tijd
nu daarom
in
den hemel ook geen duur zijn? Zeker wel. Immers
het elkaar najagen der oogenblikken, de tijd heeft derhalve geen
maar de eeuwigheid
duur, tijd
er
is juist
ook
lijner
gedeeld en
wel. bij
het resultaat, dat er geen zijn Ttdvru
van
Q8i.
liet
Duur vorige.
is
Naarmate de waarneming
fijner
de fijnst mogelijke waarneming is,
maar
dat
l)ij
den
tijd alles
is,
wordt de
komt men
,,im
Werden''
tot is,
er niet, wijl ieder volgend oogenblik leeft door den dood
Daarentegen
is
het eeuwige de duur,
omdat het
Ju't
~ijn is.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
![Locus de Consummatione Saeculi - pagina 104](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/abraham-kuyper-collection/locus-de-consummatione-saeculi/1891/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's