GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor een distel een mirt - pagina 75

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor een distel een mirt - pagina 75

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET SACRAMENT EEN ZEGEL DES GELOOES.

55

ben de volken van China en Amerika, van Afrika en Europa niet met elkaar afgesproken of van elkaar overgenomen maar, omdat in alle die landen en werelddeelen nienschen wonen, is bij allen uit hunzelfde menschelijke natuur die gelijke behoefte aan een zegel bij het woord opgekomen. En opgekomen, niet omdat de mensch, die behoefte in zichzelf had gegeven, maar omdat God hem die behoefte had ingeschapen. Het teeken van het zegel bij het woord is alzoo geen vinding van menschen, maar een gedachte die uit God kwam, en uit God in u is gelegd. Prent u dit, als er van het Bondszegel in het Sacrament sprake is, diep in Het zegel een gedachte Gods, en niet een vinding van menschen. Immers zoo eerst overwint ge de vrome bedenking die zoo licht tegen het Bondszegel als zegel op een Woord van uiĆ¼ God in de ziel oprijst. Te weten de bedenking, dat een zegel wel voeg heeft bij een woord van men;

:

schen,

omdat

alle

mensch leugenachtig

is,

maar

niet bij

een woord van uw God, omdat God waarachtig is. Haast kan een geloovig kind van God zich niet inbeelden, dat er, als zijn God gesproken heeft, nog iets bij zou hoeven of dat eenig teeken, hoe plechtig ook, ooit de zekerheid van wat Hij sprak, zou kunnen verhoogen. En zoo ge alleen op God ziet is dit ook zoo. Maar als God tot menschen spreekt, hebt ge niet enkel te rekenen met Hem die spreekt, maar ook met hen tot wie gesproken wordt. En waar nu God zelf in den mensch van nature een trek inschiep, om een zegel bij het woord te vragen, daar kan het immers niet vreemd zijn, dat Hij zelf, dien aldus geschapen mensch aansprekend, er hem een ;

zegel bij geeft.

Ook toch

om

een eed is in God als God ondenkbaar. En de Almachtige heeft uit loutere barmhartigheid, zich te voegen naar onze natuur, gezworen bij

zichzelven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

Voor een distel een mirt - pagina 75

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's