GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Voor een distel een mirt - pagina 286

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor een distel een mirt - pagina 286

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

266

DE MEUEAANZITTENDEN.

De opwekking, om elkander met

zulk een heiligen de gemeenschap der liefde Christi te bezegelen, komt dus niet slechts een enkel maal, maar veelvuldig voor. Waar derhalve deze heilige gewoonte uitsleet en niet kan hersteld worden, ontbreekt iets. Want wel rekent hier ook het volksgebruik mee. Reeds in Duitschland bestaat veel meer dan hier de gewoonte, dat ook mannen, die door maagschap of vriendschap verbonden zijn, bij het afscheid nemen of weerzien, elkander een kus geven. Iets wat op ons, omdat we het zelven niet gewoon zijn, altoos een eenigszins vreemden indruk maakt. Maar in het Oosten, in Azië, en zoo ook in Palestina, is dit geven van een kus der vriendschap, ook onder mannen, nog veel sterker in gebruik dan in Duitschland. De gastheer was zelfs verplicht zijn gasten met een kus te ontvangen. Vandaar.^ dat Jezus verwijtend tot Simon, den Pharizeër zei: nGij hebt mij geen kus gegeven maar deze, van dat zij ingekomen is, heeft niet afgelaten mijne voeten Ie kussen" (Luc. 7 45). Dat Judas bij zijn verraad, op Jezus toeliep en hem kuste, zou ten onzent argwaan gewekt hebben, maar was in Palestina zeer gewoon. Zoo lezen we dan ook van de ouderlingen te Efese, die Paulus uitgeleide deden, dat ze, bij het afscheid op het strand, Paulus om den hals vielen en hem kusten (Hand. 20: 37). Waar ge dan ook de historie van Israël of van de' patriarchen opvan mannen, die slaat, overal vindt ge voorbeelden elkander bij soortgelijke gelegenheden een kus gaven. Ea zoozeer werd die kus als beeld van trouwe aanhankelijkheid geëerd, dat de handkus, de voetkus;; en de kus op het gelaat, zelfs golden als teekenen van onderwerping en trouw. In Psalm 2 roept de Heilige Geest zelfs de vorsten der aarde op met den eisch //Kust den Zoon, opdat hij niet toorne." En in het Hooglied roept de Bruid het in heilige verrukking van haar hemelschen Bruidegom uit //Hij kusse mij met de kussen zijns monds."

kus

;

:

:

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's

Voor een distel een mirt - pagina 286

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891

Abraham Kuyper Collection | 300 Pagina's