Locus de Consummatione Saeculi - pagina 591
College-dictaat van een der studenten
259 CoUeg-e-dictaat van een der studenten (Dogmatiek).
bestaan
theocratie
die
kunnen we zeggen, dat deze theocratie bestaan In het Paradijs toch oefende God zelf over Adam
heeft,
heeft reeds in het Ptwadvjs.
en Eva rechtstreeks Zijn gezag
uit.
Dit blijkt daaruit, dat niet een ander als
zelf aan Adam Zijne wet geeft kenmerk van het gezag. Ook verschijnt 6 de theocratie weder volgens 1 Cor. 15 vs. 28 na het jongste Oordeel, i'va &sbg ra itavra èv ft&atv. Dit is weer de theocratie in den vollen en rechtstreekschen zin. We hebben de theocratie dus aan het begin en aan het einde en als het goed geweest ware, had die theocratie altijd moeten doorgaan. Dat ze gestoord, geintermitteerd en gebroken is geworden, is een gevolg geweest van het intreden der zonde. Vandaar komt het; dat er ojj het geheele terrein van Gratia comynunis geen theocratie heerscht, maar in deze woestijn van Gratia communis vormt nu God de Heere een theocratische oase in Israël en in Israël komt nu de theocratie, die in 't Paradijs was ondergegaan, w^eer typisch of als profetie van den terugkeer der theocratie na het jongste oordeel. Als zoodanig wordt dit uitgesproken in 1 Sam. 8 vs. 7. De theocratie bestond daarin, dat de Heere Zelf koning over Zijn volk was en de antitheocratische gedachte was deze, dat zij den Heere als koning over zich verwierpen. Ze vragen dan ook een koning, gelijk de andere volkeren hebben en in de woorden „gelijk de andere volkeren hebben" spreekt de oase: „laat mij worden als de woestijn." Israël als vrucht van Gratia specialis zegt: .,laat mij worden als de volkeren van Gratia communis; laat de exceptie, die voor mij bestaat, opgeheven worden, en laat mij onder den regel van Gratia communis komen."
Adam
wetgever over en
de wetgeving
is
optreedt,
maar dat God
natuurlijk altoos het
fj
In
Jesaja
sproken
:
33
Want
vs.
22,
de Heere
vinden is
we
die theocratische gedachte explicite uitge-
onze Rechter, de Heere
is
onze Wetgever, de Heere
is
onze Koning; Hij zal ons behouden. Gemeenlijk wordt, deze plaats niet verstaan
en
begrepen
meer op ons zonder meer
om
deze reden, dat
toe
men
te passen, terwijl
niet geldt. Niet
in de predicaties gewoon is dit zonder voor ons deze uitdrukking en belijdenis
onze Wetgever, maar de koningin maar de rechtbanken en de woorden niet zoo zonder ineer op onze
de Heere
is
geeft onze wetten, niet de Heere is onze Rechter,
Hooge Raad; daarom mogen deze toestanden worden toegepast of men verdraait en miskent de beteekenis van de uitspraken der Heilige Schrift.
Deze woorden geven de belijdenis van absolute theocratie in Israël te kennoL Er was in Israël geen wetgever onder menschen. Israël had zijn wet en recht van God den Heere, zijnen Koning, ontvangen. En dit is het vaste punt, waardoor de zaak te onderkennen is, dat hij, die het ius legum ferendarum heeft de souvereiniteit draagt en opperste machthebber is. In Israël is nooit onder
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1891
Abraham Kuyper Collection | 781 Pagina's